Kvalifikační předpoklady
V současnosti jsou rozlišovány dvě úrovně odbornosti asistentů pedagoga – podle nich je odlišeno i požadované vzdělání:
- pro vyšší úroveň činnosti – přímou pedagogickou činnost ve třídě, ve které jsou vzděláváni žáci se speciálními vzdělávacími potřebami – musí mít asistent pedagoga střední vzdělání s maturitou a odpovídající pedagogické vzdělání (SŠ, VOŠ nebo VŠ v oboru s pedagogickým zaměřením nebo kvalifikační kurz "studium pedagogiky" ve variantě určené pro asistenty pedagoga);
- pro nižší úroveň činnosti – pomocné výchovné práce ve škole nebo školském zařízení – stačí asistentovi pedagoga střední vzdělání s výučním listem nebo dokonce i jen vzdělání základní, podmínkou je absolvování kvalifikačního kurzu (kurz "studium pro asistenty pedagoga, kteří vykonávají přímou pedagogickou činnost spočívající v pomocných výchovných pracích").
Podle výše kvalifikace a délky praxe je stanovován i – zpravidla velmi skromný – plat asistenta pedagoga. Pohybuje se od 4. platové třídy (cca 15 a půl tisíce korun při celém úvazku) výše; maximální platové úrovně okolo 8. až 9. platové třídy (při velmi rozsáhlé praxi v oboru až 36 tisíc korun) dosáhne jen málokterý pedagogický asistent.
Další schopnosti a předpoklady
Vedle zákonem stanovených požadavků na absolvované vzdělání vyžaduje profese asistenta pedagoga i další kvalifikační předpoklady, schopnosti, dovednosti a osobnostní dispozice. Tyto předpoklady se často liší podle toho, u jakých žáků bude asistent působit – u žáka s Downovým syndromem bude zapotřebí citlivý přístup, u žáka s poruchou chování razance a přirozená autorita, u žákyně s kvadruparetickou formou mozkové obrny bude potřeba i fyzická síla pro manipulaci s vozíkem…
Ze všech možných požadavků na asistenta pedagoga si podrobněji popišme alespoň některé schopnosti a dovednosti, které by měl mít asistent pedagoga působící ve třídě s žáky se sociálním znevýhodněním (větší část z těchto předpokladů ale pochopitelně platí nebo může platit i pro ostatní asistenty):
- Asistent by měl mít kladný vztah k dětem se sociálním znevýhodněním, měl by skutečně chtít s těmito dětmi pracovat a chtít jim pomoci k lepšímu vzdělání. Asistentem by se neměl nikdo stát jen z pouhého nedostatku jiných pracovních možností a pochopitelně by asistentem (ani jiným pedagogickým pracovníkem) neměl být někdo, kdo má předsudky vůči menšinám.
- Asistent by měl mít znalosti odpovídající činnostem, které bude vykonávat. Asistentem pedagoga se může stát i člověk bez maturity a je to v pořádku, pokud se bude v práci soustředit na podporu komunikace s rodinami sociálně znevýhodněných žáků a na práci s žáky přípravného ročníku, neměl by ale například doučovat žáky druhého stupně, protože by na to jeho vlastní znalosti nemusely stačit.
- Asistent by měl být empatický, měl by být alespoň z části schopen vidět svět očima dítěte, mít porozumění pro zájmy a priority dětí. Současně by měl asistent mít alespoň základní znalosti o rodinném zázemí dětí a pochopení pro jeho zákonitosti.
- Se znalostí prostředí, ze kterého žáci pocházejí, přímo souvisí i další žádoucí schopnost asistenta pedagoga – měl by umět komunikovat s rodiči žáků. Měl by být schopen formulovat sdělení jednoduše, jasně a srozumitelně, a umět jednat s rodiči sociálně znevýhodněných žáků respektujícím, partnerským způsobem.
- Pro správný výkon přímé pedagogické činnosti by asistent měl být schopen pracovat pod vedením učitele a umět se poučit z rad zkušenějších (asistentů i pedagogů) i ze svých vlastních chyb. Asistenti často nastupují do profese bez předchozí pedagogické praxe a schopnost s pokorou se učit od ostatních pracovníků školy je pro ně nezbytná.
- V neposlední řadě by asistent měl být i dostatečně trpělivý, aby mohl s méně nadanými žáky procvičovat látku tak dlouho, jak budou potřebovat, a zároveň být dostatečně razantní a důsledný, aby mohl i mezi staršími žáky působit svou přirozenou autoritou.
U žáků z etnických minorit může být výhodou, pokud je asistent sám příslušníkem dané minority – takový asistent může dalším pedagogům zprostředkovat informace o kultuře a sociálním životě minority, svou přítomností může pomoci žákům z minorit k tomu, aby přijali prostředí školy „za své“, a v neposlední řadě může být těmto žákům i vzorem úspěšného, kvalifikovaného a pracujícího člověka z jejich vlastního okolí.