Financování platu asistenta pedagoga

Vytvořeno: 22.09.2014
Dobrý den, chtěla bych se zeptat jaké zdroje financování má k dispozici škola na plat asistenta pedagoga k 11-ti letému dítěti. Mám klientku, která má syna s aspergenovým syndromem. Klučina chodí do této školy už druhým rokem, diagnostikován byl loni ke konci školního roku. Škola tvrdí, že z rozpočtu může uvolnit pouze 4 tis. korun, některé učitelky odmítají tohoto žáka učit. Rodina se potýká s diagnózou a neví si úplně rady. Dále také škola tvrdí, že asistenta může mít až od října, přestože věděli cca 2 měsíce před koncem předchozího školního roku. Rodina aspíka má z jednání pedagogů i ředitele pocit, že ho tam nechtějí. Netuším jakým způsobem jednat se školou a jaké má škola reálné možnosti ohledně asistenta pedagoga, což je tedy moje otázky ? Předem děkuji za odpověď. S pozdravem Doležalová

Odpověď:

Dobrý den, ve valné většině případů školy financují asistenty pedagoga ze státních prostředků poskytovaných prostřednictvím příslušných krajských úřadů - žádosti o zřízení místa asistenta pedagoga ve škole a získání příslušné dotace se podávají na krajský úřad vždy na jaře, konkrétní termín se kraj od kraje liší. Některé kraje pak mají i druhé, doplňující kolo přijímání žádostí o finanční prostředky na AP, toto kolo bývá v září nebo v říjnu (pro konkrétní informace o termínech doporučujeme podívat se na web Vašeho krajského úřadu). K žádosti je vždy nutné přiložit diagnostickou zprávu z PPP nebo SPC, která obsahuje doporučení podpory asistenta pedagoga. Pokud ve Vašem případě škola získala zprávu z PPP nebo SPC až po vypršení termínu pro podávání žádostí na krajský úřad, skutečně nemohla příslušnou dotaci získat - ředitel by v takovém případě (pokud mu kraj dodatečně alespoň povolil místo asistenta vůbec zřídit) musel AP platit z mzdových prostředků, které má na platy pedagoga, a pak by skutečně mohl být velmi limitovaný výší rozpočtu (třeba na Vámi uváděné 4 tisíce). Asi tedy nezbývá než doufat, že škola podá žádost v následujícím možném termínu (třeba v říjnu, pakliže takový termín je ve Vašem kraji vyhlášen) a dotaci na AP dodatečně získá. Pokud se rodiče potýkají s diagnózou, doporučili bychom obrátit se na některou z organizací specializujících se na problematiku autismu, např. na APLU (http://www.apla.cz/), Autistik (http://www.autistik.cz/), nebo na krajského koordinátora pro autismus (seznam viz http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/seznam-krajskych-koordinatoru-pro-oblast-autismu). To, že škola nemusí být z přítomnosti takového žáka úplně nadšená, je bohužel smutný fakt (byť mnohé školy dnes už s žáky s poruchou autistického spektra umí pracovat velmi dobře), zároveň je ale jasné, že učitelky rozhodně nemohou odmítat takového žáka učit - i žák s Aspergerovým syndromem má ústavou dané právo na základní vzdělání a spádová škola je povinna mu takové vzdělání zajistit.

«   zpět