AP - nepřítomnost ve vyučování
AP každý den si pátou vyučovací hodinu chodí na obědy. Takže v PO a v ÚT je ruský jazyk, takže to ani jednou nebyla v ruštině, ve středu je dějepis, ve čtvrtek matika a v pátek chemie. Neřeknu, kdyby to byly předměty typu výtvarka, hudebka a tak, ale tyto hlavní předměty? Může AP chodit na obědy během vyučovacích hodin?
Orientace ve škole - AP ráno čeká v šatně ( ale taky ne úplně každý den ), odpoledne často místo ní syna doprovodí ze třídy do šatny nějaký spolužák. Je to správně?
Zápis do deníčku, který je mezi mnou a AP, ( kdy se píše písemka, co a do kdy zaplatit, donést, odnést.... ), když ve třídě AP není, tak zápis dělá nějaký spolužák. ???
Samozřejmě to řeším s vedením, ale vždy mi řeknou, že syn je šikovný a nepotřebuje takovou velkou starost, dohled, pomoc, méně příkladů v matice, kratší písemky. Řešila jsem to i SPC, taky neúspěšně - prý mám počkat a vydržet 3 měsíce, bude konec školního roku.....☺
Opravdu jsem já ta divná a přecitlivělá matka a všechno zveličuji a přeháním? Děkuji za radu a názor, hezký den, Mikuličková.
Odpověď:
Dobrý den,
pokusím se odpovědi řadit postupně:
Opisování z fotografií tabule do sešitu určitě nemá být Vaše povinnost. Je-li to pro Vás zatěžující, zkuste ve škole s učitelem a s asistentkou domluvit jiný postup (např. že učitel žákovi zápisky vytiskne nebo že opis z fotografie tabule do sešit udělá ve volném čase asistentka pedagoga). Pokud byste se rozhodla zůstat při stávajícím nastavení (tj. že byste opis dělala odpoledne Vy), zkuste do toho syna zapojit – alespoň tak, že mu při opisu budete číst poznámky nahlas a on si tím látku i zopakuje.
Obědy asistentky se určitě mají odehrávat mimo její pracovní dobu. Pokud by tedy měla pracovní dobu jen do čtvrté vyučovací hodiny, bylo by v pořádku, že v páté vyučovací hodině odchází na oběd. Pokud má ale asistentka pracovní dobu až do páté hodiny nebo i déle, odcházet na oběd by během hodiny rozhodně neměla.
Asistent pedagoga je primárně asistentem učitele, nikoli konkrétního žáka. To, že Vašeho syna občas doprovodí z šatny spolužák, vůbec nemusí být na škodu (pokud tedy při tom není ohrožena jejich bezpečnost) – pomáhá to rozvíjet vztahy mezi žáky a posiluje to pocit solidarity u ostatních žáků.
Nastavení pravidel pro zapisování do deníčků záleží jen na učiteli.
Nastavení práce asistenta pedagoga by mělo být vždy takové, aby reagovalo na potřeby žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, zároveň ale platí, že jde o asistenta učitele, který má pomáhat i s ostatními žáky a neměl by u žáka se speciálními vzdělávacími potřebami brzdit rozvoj jeho samostatnosti.
S přáním všeho dobrého,
Zbyněk Němec
Nová škola, o.p.s.