Přímá a nepřímá činnost

Vytvořeno: 25.03.2025
Dobrý den,
pracuji jako AP v MŠ na zkrácený úvazek 0,6389, tedy 23 h přímé a 2,556 h nepřímé pedagogické činnosti. Moje pracovní doba je tedy v pondělí 7,30-12,30, úterý-patek 7,30-12,00. Toto musím zapisovat do docházkového listu. Jenže ve skutečnosti jsem v práci každý den od 7,30 do 12,30. Je toto v pořádku?

Nadřízená mi také řekla, že bych měla být v práci každý den o šest minut déle, což v součtu dělá 2 h/měsíc (to je ale podle mě součást doby té nepřímé činnosti). Tyto hodiny mi určila, že budu trávit jako dohled u dětí, zatímco ostatní personál se účastní pedagogických porad, které mají být správně mimo pracovní dobu. Je i toto v pořádku?

Dále mám v náplni práce, že budu zaskakovat za pedagogické i nepedagogické zaměstnance v době jejich nepřítomnosti. To, že jsem téměř tři měsíce uklízela školku v rámci své pracovní doby, tudíž jsem na třídě u dítěte trávila denně pouze cca 30 minut, v pořádku není, to vím, ale co mě zajímá, zaskakuji za nepřítomné učitelky, chodím na jejich odpolední, tedy od 10 h do 15 h. Do docházky toto opět psát nesmím.

Sami se mnou takto ředitelka hýbat dle svých potřeb a chtít po mně, abych "zatajovala" skutečnou pracovní dobu, kterou v práci trávím?

Děkuji za odpovědi.
S pozdravem
Jana Tyrpeklová

Odpověď:

Dobrý den,

pokorně přiznávám, že zadávání Vaší pracovní doby do docházkového listu moc nerozumím. Při Vašem úvazku je Vaše pracovní doba cca 25,5 hodiny týdně, což vychází na přibližně pět hodin denně (+ půlhodina týdně navíc). Při pravidelném rozložení pracovní doby by to vycházelo například na 7:30 – 12:30 každý den. Proč si máte čtyřikrát týdně psát práci jen do dvanácti, netuším. Je pravda, že v úvazku máte 2,5 hodiny týdně na nepřímou pedagogickou činnost, tu ale můžete mít zadanou jak na pracovišti, tak i mimo něj (záleží na rozhodnutí vedení školy). Těch šest minut denně bude asi ta „+ půlhodina týdně navíc“, kterou jsem zmiňoval výše – tento požadavek se tak zdá být v pořádku.

To, že jste po určitou dobu místo práce asistentky spíše suplovala uklízečku, rozhodně v pořádku není, to máte pravdu. U suplování za jiné asistentky nebo učitelky je potřeba rozlišit dvě varianty: A) Pokud by to bylo jen výjimečně, v mimořádných případech, a probíhalo by to během Vaší běžné pracovní doby, může to být tolerovatelné. B) Pokud by tato práce probíhala mimo Vaší pracovní dobu, bylo by nutné, aby s Vámi vedení školy na tuto práci uzavřelo samostatnou DPP (dohodu o pracovní činnosti) a zvlášť Vám tuto práci proplatilo.

S přáním všeho dobrého,

Zbyněk Němec

Nová škola, o.p.s.

«   zpět