asistent

Vytvořeno: 10.10.2023
Dobrý den, prosím o radu jak mám jako výchovná poradkyně postupovat. Mám integrovaného žáka, který má 4. stupeň a asistenta pedagoga. Třídní učitelka i přes můj nesouhlas nadále praktikuje toto. Na každou vyučovací hodinu, kromě výchov odchází tento žák s asistentem mimo třídu a výuka probíhá v jiné místnosti. To je v naprostém rozporu s integrací. O situaci ví vedení školy, několikrát jsem řešila osobně s paní ředitelkou i třídní učitelkou,. Bez úspěchu.
Jak mám postupovat, momentálně jsem za nepříjemnou osobu na naší škole, protože se mi některé věci prostě nelíbí. Děkuji velmi za ochotu. Mgr. Iva Rybová

Odpověď:

Dobrý den, 

máte pravdu, takový postup (takto rozsáhlá izolace žáka s asistentem mimo třídu) je nepřijatelný. 

To, že asistent odchází během vyučování pracovat s žákem mimo třídu, se v praxi sice připouští, ale jen ve výjimečných a velmi dobře odůvodněných případech (například když žák ohrožuje svým chováním ostatní nebo když se žák z důvodu svého postižení nedokáže ve třídě soustředit). Nicméně i v těchto výjimečných případech by se mělo jednat o řešení třeba na 15 nebo 20 minut, ojediněle na celou jednu vyučovací hodinu denně... Pokud k tomu tedy paní učitelka nemá nějaké zcela mimořádné důvody, je zcela neobhajitelné, aby žáka posílala s asistentem mimo třídu na téměř každou vyučovací hodinu. Asistent nemůže žáka takto samostatně učit (je to jen asistent, není to učitel)!

Pokud paní učitelka není ochotna s Vámi o svém přístupu diskutovat, obrátil bych se - být Vámi - na vedení školy a upozornil bych vedení, že přístup paní učitelky je skutečně nepřijatelný, že tento přístup zcela odporuje charakteru asistentské práce i zájmu žáka, a že v případě, že by na tento postup paní učitelky přišla inspekce, bylo by to hodnoceno jako zcela zásadní pochybení ze strany školy. 

S přáním všeho dobrého, 

Zbyněk Němec

Nová škola, o.p.s.    

«   zpět