Prosba o pomoc při řešení situace v MŠ . Je možné, aby AP byla zároveň i školnicí v MŠ?
Vytvořeno: 15.10.2023
Dobrý den, ráda bych se zeptala na "pravomoci" asistentky pedagoga v MŠ. Může AP být zároveň i školnicí v MŠ? Z toho 4 hodiny asistent pedagoga (8.00 - 12.00) a 3 hodiny školnice (12.00- 15.00hod.) Pokud během pracovní doby AP přijde do MŠ řemeslník(elektrikář, instalatér , jiný opravář) nebo přivezou do MŠ prádlo, AP opouští děti i třídu (se slovy:.. teď musím pryč, vrátím se za chvilku - je pryč i dvě hodiny) a řeší záležitosti, které se týkají pracovní náplně školnice. Děje se to velmi často (3 - 4 x týdně). Ve třídě jsou 4 děti s odlišným mateřským jazykem (od 3 - 6 let), dítě s OŠD (s doporučením ) a dalších 5 dětí, které zatím nemají dokončeno vyšetření v PPP, ale je u nich patrné, že budou potřebovat větší ind. přístup a pomoc ze strany pedagoga. Učitelka zůstává ve třídě s 27 dětmi neustále sama, druhou na třídě je ředitelka školy. Je to velmi náročné. Mně se to nelíbí, myslím si, že pracovat ve dvou takto odlišných funkcích není dobré pro děti, které potřebují pomoc. Jsme malá škola a asistentky tu jsou dvě , jedna asistentka školní a tato jako asistentka pedagoga a školnice zároveň. Školní asistentka pracuje v jiné třídě je zde neustále přítomna, kolegyním pomáhá velmi kvalitně, sebevzdělává se, snaží se být partnerem, spolupracuje s učitelkami. Druhá asistentka pedagoga, neustále řeší jiné záležitosti a učitelce není oporou a ani k dětem se nechová patřičně. Nesnaží se vzdělávat, odmítá spolupráci na přípravách, trvá na tom, že si chce dělat co chce, nekomunikuje s učitelkou na třídě pouze s ředitelkou školy, ve které má velkou oporu a zastání (přátelský vztah).Práce asistentky s dítětem s OMJ je pro ostatní děti i učitelku stresující (má neadekvátní požadavky na 3 leté dítě, které jí nerozumí (dítě píští, křičí je zde podezření na autismus - vše je v řešení) chybí ji empatie, vstřícnost, pochopení k dětem s OMJ). Bohužel i když se učitelka snažila s AP promluvit situaci řešit, odmítá přijmout změnu a učitelka nenašla pomoc ani u ředitelky školy, která učitelce nevěří, ale věří své kamarádce AP. Co má učitelka v takové situaci udělat? Je tu nějaká šance tuto věc řešit ? A s kým? Na koho dalšího se může učitelka obrátit, když ji vedení školy odmítlo. Nejedná se o speciálního pedagoga, ale o AP s kurzem a bez maturity. Děkuji za odpověď.
Odpověď:
Dobrý den,
omlouvám se za zpoždění s odpovědí. V praxi je určitě možné, aby jeden zaměstnanec kombinoval dva zkrácené pracovní úvazky – aby byl část dne zaměstnán jako asistent pedagoga a část dne jako školník. Tomu formálně nic nebrání. Zároveň by ale takový pracovník měl mít jasně stanovené, ve které pracovní době se věnuje které profesi. Bylo by asi akceptovatelné, kdyby ve výjimečném případě práce školníka zasáhla do pracovní doby asistenta pedagoga, rozhodně je ale nemyslitelné, aby práce školníka takto zasahovala do pracovní doby každý týden nebo snad dokonce i vícekrát týdně – taková pozice asistenta pedagoga by bylo jen velmi nespolehlivá a málo přínosná. Pokud se nedaří řešit situaci ani s dotyčnou asistentkou, ani s vedením školy, doporučoval bych zkusit se obrátit na školské poradenské zařízení (PPP nebo SCP), které zřízení pozice asistenta pedagoga doporučilo – situaci by s asistentkou/ředitelkou mohl probrat některý z pracovníků tohoto poradenského zařízení. V extrémním případě se samozřejmě může paní učitelka obrátit i na Českou školní inspekci, to je ale opravdu krajní řešení, které by mohlo vést k významnému zhoršení vztahů mezi pracovníky školy.
S přáním všeho dobrého,
Zbyněk Němec,
Nová škola, o.p.s.