Problémový žák
Ve výsledcích z SPC nemá vysloveně uvedenu poruchu pozornosti. Pochází z nepodnětného prostředí, údajně má dle vyučující těžké dětství, jeho inteligence je pod průměrem. Bohužel paní učitelka mu jeho chování toleruje. Jednou sdělila žákům, že kdo nesedí o hodině na svém místě, dostane bez výjimky poznámku. Ovšem nikdo poznámku nedostal. Po vyučování jsem se paní učitelky zeptala, proč chlapec nedostal poznámku, když nebyl na svém místě. Odpovědí bylo, že se to tohoto žáka netýká, neboť má poruchu pozornosti. Navíc ve třídě je více náročných žáků, ale bohužel je jim vše tolerováno.
Nevím, jak je možné tuto náročnou situaci řešit, vedení nereaguje, spec. pedagog také ne. Můžete mi prosím poradit, jak postupovat?
Děkuji Iva
Odpověď:
Dobrý den,
obávám se, že v takové situaci se Vám moc pomoci nenabízí. Hned několik věcí je zde princiálně špatně - paní učitelka by samozřejmě měla s náročným chováním žáka pracovat, a pokud u žáka z nějakého dobého důvodu připouští výjimky z obecně platných pravidel, měla by důvod těchto výjimek srozumitelně vysvětlit ostatním žákům; s chováním žáka by měli také pracovat poradenští pracovníci školy, včetně speciálního pedagoga nebo (pokud ve škole máte) psychologa. S náročným chováním žáka by ve škole měl umět pomoci také výchovný poradce, kterého v dotazu nezmiňujete - pokud jste to tedy ještě nezkoušeli, zkuste chování žáka konzultovat i s výchovným poradcem. Sama se určitě také můžete do práce s náročným chováním žáka zapojit, proto je ale obvykle potřebné mít širší znalosti k tématu - zkuste se domluvit s vedením školy, zda by Vám (nebo třeba i paní učitelce) nebyli ochotni uhradit nějaké vzdělávání k tématu (zajímavé kurzy dostupné i online nabízí například ČOSIV: https://cosiv.cz/cs/aktualni-skoleni/), případně si zkuste projít metodiku práce asistenta pedagoga zaměřenou na zvládání náročného chování žáků (dostupná zde: http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-prurez-01/metodika-prurez-01.pdf).
S přáním všeho dobrého,
Zbyněk Němec
Nová škola o.p.s.