Návštěva dítěte se zdravotním postižením nebo znevýhodněn ve ŠD
pracuji jako vychovatelka školní družiny.
K docházce jsme v letošním šk. roce přijali i dvě děti se zdravotním znevýhodněním:
Chlapec (2. třída) s diabetes 4. typu (měření hladiny cukru, píchání inzulínu apod.) a děvčátko (2. třída) s VP SHUNTEM za levým ouškem. (vyhýbání se pádu, úderu do hlavy, částečné osvobození z TV).
Dětem byl přidělen AP v rozsahu 35 hodin týdně, tudíž pokryje i část ŠD.
Rodiče však požadují, aby děti setrvaly v družině do skončení provozní doby ŠD, t.j. ještě další hodinu, po dobu, kdy už tam asistent není.
Požádala jsem rodiče, zda by si děti nemohli vyzvedávat v dobu, kdy odchází AP. Rodiče však i přesto požadují docházku po celou dobu provozu ŠD, na což prý mají nárok a nelze je o zkrácení docházky žádat.
Na moji námitku, že se nelze plně věnovat ostatním dětem dle mé pracovní náplně a zároveň zajistit osobní dohled nad zmiňovanými dětmi se zdrav. postižením mi bylo mi řečeno, že musíme vyhovět a děti ponechat v ŠD i bez AP. Jinak porušujeme nařízení. Obracím se na Vás proto s dotazem, zda byste mi mohli sdělit, dle jakého nařízení nebo zákona je toto nařízeno (ošetřeno) a jakým stylem je vychovatelka "chráněna" od případných problémů spojených se zdravotním postižením zmiňovaných dětí těchto dětí.
Děkuji za odpověď. J. Müllerová
Odpověď:
Dobrý den,
bohužel nemáme v poradně právníka, z právního pohledu tedy odpověď berte jen jako laickou. Právo na vzdělání a školské služby vyplývá pro žáky ze školského zákona, toto právo nemůže být nijak omezováno z důvodu zdravotního postižení nebo znevýhodnění žáka. V principu mají tedy zákonní zástupci pravdu, pokud byly jejich děti přijaty do školní družiny, mají právo služby družiny využívat v celém rozsahu, bez ohledu na to, zda je či není přítomen asistent pedagoga (je to stejné, jako když ve škole třeba chybí učitel - děti také mají právo i tak přijít na vyučování). Na Vašem místě bych tedy: 1) Zkusil oslovit školské poradenské zařízení, které asistenta doporučilo, s dotazem, zda by nešlo navýšit úvazek AP na 1,0. 2) Zvážil možnost oslovit zřizovatele (pokud je to obec, pak odpovídá za zajištění vzdělávání všech spádových dětí) s dotazem, zda by nebyl ochoten/schopen dofinancovat škole úvazek asistenta pedagoga tak, aby byl asistent přítomen ve více hodinách. 3) Zvážil možnost zapojení školního asistenta (lze získat a financovat ze "šablon"). 4) Pokud by jiné řešení nebylo možné, pak bych zvažoval, zda ohroženým dětem v době nepřítomnosti asistenta nepřidělit nějaký jednoduchý "sedavý" úkol tak, aby byla více zajištěna jejich bezpečnost.
S přáním všeho dobrého,
Zbyněk Němec
Nová škola o.p.s.