neslyšící rodiče

Vytvořeno: 14.10.2021
Vážený pane Němče, chtěla bych se prosím zeptat, zda může být důvod pro podpůrná opatření pro žáka základní školy to, že má oba neslyšící rodiče?
Děkuji moc za odpověď. Hanka

Odpověď:

Dobrý den,

doporučení podpůrných opatření (včetně třeba pozice asistenta pedagoga) vždy záleží na posouzení vzdělávacích potřeb žáka ve školském poradenském zařízení (PPP nebo SPC). Samotná skutečnost, že žák má neslyšící rodiče (a sám je slyšící), ještě nemusí nutně znamenat, že žák má nějaké speciální vzdělávací potřeby, záleží hodně na tom, jak byl žák v minulosti veden (ze strany rodičů, ale i jiných osob, prarodičů, v předškolním vzdělávání apod.). Může se ale stát, že dítě neslyšících rodičů bude mít například jazykovou bariéru, protože v jeho domácím prostředí není mluvená čeština komunikační prostředkem – v takovém případě může být dané dítě poradenským zařízením posouzeno jako žák se speciálními vzdělávacími potřebami (v aktuální poradenské terminologii by šlo specificky o „žáka s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu odlišných kulturních a životních podmínek“) a mohou mu být doporučena podpůrná opatření.

S přáním všeho dobrého,

Zbyněk Němec

Nová škola o.p.s.

«   zpět