Náplň práce AP v době nepřítomnosti žáka s PO 4

Vytvořeno: 23.10.2021
Dobrý den, pracuji jako AP na plný úvazek (výuka a šk. družina - 7.30h - 15.30h bez nároku na třicetiminutovou přestávku) v první třídě s žákem s PO 4. Nejde o sdílenou asistenci, ale ve třídě je více dětí, které podporu potřebují. V příštím týdnu žák s PO 4 odjíždí na pětitýdenní pobyt do lázní. Ve stejném termínu jde vychovatelka ŠD na lékařský zákrok s hospitalizací. Má pracovní náplň bude pět týdnů vypadat následovně: suplování za chybějící pedagogy bez ohledu na ročník a vyuč. předmět, popř. za chybějící asistenty, od 11.40h pak přeberu v plné míře práci chybějící vychovatelky ve šk. družině. Takováto náplň práce se do rozpisu suplování označuje termínem “do úvazku - dohled”. Je prosím takový postup běžný? Mám pouze bakalářské studium v oboru spec. pedagogiky.

Odpověď:

Dobrý den, 

toto je poměrně složité téma. Obecně platí, že pokud je žák, ke kterému byl asistent pedagoga doporučen, v průběhu školního roku nepřítomen, asistent pedagoga obvykle i nadále pracuje v rozsahu svého běžného úvazku a poskytuje podporu jiným pedagogickým pracovníkům při práci s přítomnými žáky. 

Zároveň, pokud je to možné, škola by v této době měla využít asistenta pedagoga i k podpoře vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, ke kterému byl asistent pedagoga doporučen. Konkrétně příloha č. 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb. k tomuto zrovna u asistentů pedagoga na 4. stupni podpůrných opatření konstatuje, že: "Pokud se při vzdělávání žáka využívá činnost asistenta pedagoga, umožní škola po dobu delší nepřítomnosti žáka ve škole, kdy mu jeho zdravotní stav znemožňuje přítomnost na vzdělávání, vzdělávání žáka prostřednictvím asistenta pedagoga, který podporuje vzdělávání žáka společně s pedagogy školy a zajišťuje komunikaci mezi školou, žákem a jeho rodinou." Pravda ale je, že ne vždy je to možné (například když žák není v odpovídajícím zdravotním stavu nebo když je vzájemný kontakt technicky nemožné zajistit). 

Standardní postup je tedy takový, že škola prioritně zkouší využít asistenta pedagoga pro podporu vzdělávání nepřítomného žáka, ke kterému byl asistent doporučen (lze například přes online nebo telefonické konzultace); zbytek času v úvazku asistenta pedagoga pak škola využívá pro podporu pedagogů při práci s dalšími žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. 

S přáním všeho dobrého, 

Zbyněk Němec

Nová škola o.p.s.

   

«   zpět