Jak může (a má) asistentka usměrňovat problémového žáka?

Vytvořeno: 06.02.2017
Dobrý den, syn chodí do 5 třídy s vietnamským chlapcem, kterému byla přiřazená asistentka, nejen pro problémy s češtinou, ale taky pro usměrňování v chování. Žák napadá spolužáky fyzicky i slovně nejsprostějšími slovy, jaká jsou, ale jediná reakce ze strany asistentky je poznámka do žákovské knížky pro napadené děti, nebo jim oznámí, že agresivní spolužák má papíry na své chování, takže se nemají jak bránit. Připadá mně, že to nikdo nechce řešit a bojím se toho, že může někomu ublížit. Prosím o radu, jak postupovat a na koho se obrátit v případě, že i ředitel školy nebude chtít situaci řešit. Děkuji Lečbychová Petra.

Odpověď:

Dobrý den, prvořadým úkolem všech pedagogických pracovníků, tedy učitelů i asistentů pedagoga, je zajistit bezpečnost všech svěřených dětí. Existují poruchy, u kterých je větší výskyt nežádoucího chování (např. v některých případech u ADHD nebo poruch autistického spektra) a toto chování se obtížněji reguluje, protože není vědomé (dotyčné dítě neřídí své chování vůlí), to ale nemůže být důvodem k tomu, aby pedagogové tolerovali ohrožení ostatních dětí. Řešit se takové chování žáka dá na několika úrovních: V první řadě doporučuji, abyste požádala o schůzku třídní učitelku a asistentku pedagoga, seznámila je se svým vnímáním situace a požádala je o hledání vhodných opatření. Ke schůzce můžete přizvat i někoho z poradenských pracovníků školy (výchovnou poradkyni, event. - pokud na škole je ta pozice zřízená - tak i školní psycholožku). Pokud by si pedagogové školy nevěděli rady, mohou se obrátit na pedagogicko-psychologickou poradnu nebo speciálně pedagogické centrum, kde je dotyčný žák registrován. Pokud by učitelka a asistentka Váš podnět řešit nechtěly, můžete se oficiální písemnou formou obrátit na ředitele školy.

«   zpět