Může integrovaná žákyně s autismem a LMP zůstat ve své třídě, i když neprospěje?

Vytvořeno: 05.01.2017
Dobrý den.Potřebuji poradit ohledně mé funkce asistenta u dívky s autismem integr. v běžné třídě 5. ročníku.Jde o problém, kdy dívka nezvládá učivo v matematice a v jazyku českém dle IVP- učivo LMP. V ostatních předmětech jako je vlastivěda, přírodověda a další je žákyně schopna zvládnout učivo dle Ind. plánu. V současné době, kdy probíhá inkluze na školách a po předchozím vyšetření SPC z roku 2016 nebyla zmínka o tom, že dívka pokud nezvládá učivo, musí třídu opustit, ba naopak pracovnice SPC nás ujistila, že inkluze, která přišla v platnost 1.9.2016, by neměla dívku nějak omezovat v tom, aby mohla nadále být se svými současnými spolužáky, neboť kolektiv současné třídy prospívá, dívka chodí ráda do školy- třídy, kde ji děti berou s ohleduplností a kamarádstvím. Žákyně má diagnostikovaný dětský autismus a LMP. Problém nastává v tom, zda dívka může propadnout do nižšího ročníku. Rodiče dítěte nesouhlasí s nabídnutou možností zařazení dcery do spec. auti třídy na naší škole. Žákyně je ve třídě spokojená, pracuje ve skupině na projektech apod., sociálně se rozvíjí.Nevíz, zda se dívka může dle nového zákona o inkluzi nadále vzdělávat v její současné třídě, i když bude dle slovního hodnocení klasifikována, jako že neprospěla. Jak postupovat v případě, že rodiče nesouhlasí s tím, aby dívka musela ze třídy odejít, a také nesouhlasí s tím, aby její asistentka musela ukončit ve třídě pracovní poměr. Děkuji

Odpověď:

Dobrý den, předně bych chtěl doporučit, abyste se se svými dotazy obrátila na speciálně pedagogické centrum, pod kterým je žákyně vedena - tam jí znají, mohou do školy přijet a konzultovat s Vámi vše na místě. Posoudit Vaší situaci takto na dálku, bez znalosti podrobností, je velmi obtížné. Nicméně, na základě těch informací, které jste mi poskytla v mailu, bych doporučoval dívku nechat ve stávají třídě - je velkou výhodou, pokud je dobře sociálně začleněná do kolektivu (resp. pokud jí kolektiv "bere") a děti s autismem často velmi špatně nesou jakékoli změny (a změna třídy je poměrně zásadní). Pro úspěch dívky ve vzdělávání bych se pak spíše zaměřil na individuální vzdělávací plán a zaměřil bych se na možné úpravy tak, aby učivo v IVP odpovídalo tomu, co je dívka schopná zvládnout, a tedy aby při vynaložení potřebné energie a snahy nemusela být hodnocena nedostatečnou (a mohla tedy prospět). Podpora asistenta pedagoga je i nadále jistě žádoucí.

«   zpět