Několik dotazů k náplni práce
Vytvořeno: 03.01.2017
Dobrý den,pracuji první rok jako asistent pedagoga a setkávám se s některými nejasnostmi, prosím tedy o radu v těchto situacích:
1) Jak postupovat, pokud jsem nepodepsala náplň práce? Je to na dohodě s učitelem, nebo mám nějaké povinnosti( které se nevztahují ke konkrétnímu žákovi se spec. potřebami), které mám vykonávat sama od sebe, které vycházejí obecně z povahy práce asistenta(dohlížet na pořádek ve třídě, chování žáků o přestávce...)?
2) Jak je to s přestávkami? Mám na ně nárok, nebo mám povinnost být celou dobu ve třídě? (pracuji 20 hod. týdně 7.30 - 11. 40.
3)Mohu pracovat se všemi žáky, nebo pouze s těmi, kteří mají doporučení z poradny? Prý mohu pracovat pouze s pěti žáky. Ve třídě máme Romy, dítě z azylového domu, ne všichni mají doporučení, ale myslím, že podporu potřebují.
4)Může mi p. učitelka svěřit opravování sešitů, opravování dětí při čtení, procvičování probrané látky, kontrolu úkolů, nebo to nespadá do mojí kompetence? Mám VŠ s pedagog. zaměřením.
5)Jsem oprávněná po dohodě s učitelem navšívit rodinu žáka (žáků) v pracovní době doma, např.když dítě dlouhodobě chybí..., předat rodině informace, nebo doučovat? Pracovní dobu nemám rozdělenou na přímou a nepřímou pedag. činnost a pracuji pouze dopoledne.
Moc děkuji za odpověď a omlouvám se za to, že dotaz není stručný.
S pozdravem Karolína
1) Jak postupovat, pokud jsem nepodepsala náplň práce? Je to na dohodě s učitelem, nebo mám nějaké povinnosti( které se nevztahují ke konkrétnímu žákovi se spec. potřebami), které mám vykonávat sama od sebe, které vycházejí obecně z povahy práce asistenta(dohlížet na pořádek ve třídě, chování žáků o přestávce...)?
2) Jak je to s přestávkami? Mám na ně nárok, nebo mám povinnost být celou dobu ve třídě? (pracuji 20 hod. týdně 7.30 - 11. 40.
3)Mohu pracovat se všemi žáky, nebo pouze s těmi, kteří mají doporučení z poradny? Prý mohu pracovat pouze s pěti žáky. Ve třídě máme Romy, dítě z azylového domu, ne všichni mají doporučení, ale myslím, že podporu potřebují.
4)Může mi p. učitelka svěřit opravování sešitů, opravování dětí při čtení, procvičování probrané látky, kontrolu úkolů, nebo to nespadá do mojí kompetence? Mám VŠ s pedagog. zaměřením.
5)Jsem oprávněná po dohodě s učitelem navšívit rodinu žáka (žáků) v pracovní době doma, např.když dítě dlouhodobě chybí..., předat rodině informace, nebo doučovat? Pracovní dobu nemám rozdělenou na přímou a nepřímou pedag. činnost a pracuji pouze dopoledne.
Moc děkuji za odpověď a omlouvám se za to, že dotaz není stručný.
S pozdravem Karolína
Odpověď:
Dobrý den,
k Vašim otázkám:
1) Náplň práce by měla být součástí pracovní smlouvy nebo přílohou k pracovní smlouvě. Pokud není, vyžádejte si jí u vedení školy. Kromě náplně práce upravuje výčet činností asistenta pedagoga vyhláška č. 27/2016 Sb. (§5, viz http://www.asistentpedagoga.cz/zakony-prace),v praxi pak také samozřejmě záleží na dohodě s učitelem.
2) Pokud máte pracovní dobu stanovenou na celé dopoledne, měla byste mít alespoň jednu krátkou přestávku, záleží na domluvě s učitelem, kdy si čas na přestávku stanovíte (pokud je potřeba Váš dohled o přestávkách mezi vyuč.hodinami, můžete se domluvit na vlastní přestávce během některé vyučovací hodiny).
3) Můžete pracovat se všemi žáky ve třídě, dokonce i s těmi, kteří nemají žádné znevýhodnění. Jste asistent pedagoga, nikoli asistent vybraných žáků. Smyslem Vaší práce s žáky by ale mělo být, abyste pomohla učiteli a ten tak získal více času na práci s těmi žáky, kteří to nejvíce potřebují.
4) Ano, učitel Vám může svěřit jakoukoli činnost, kterou prokazatelně zvládnete. Pokud sama máte VŠ s pedagogickým zaměřením, není žádný důvod, proč byste učiteli nemohla pomoci s odbornými pedagogickými činnostmi.
5) Ano. Podle výše zmíněné vyhlášky má mezi činnosti asistenta pedagoga patřit i pomoc při komunikaci se zákonnými zástupci žáků, pokud to tedy nějak nekoliduje s Vaší pracovní smlouvou (nebo s náplní práce formulovanou ve Vaší smlouvě), můžete v rámci své činnosti navštívit rodinu žáka v jejím domácím prostředí.