Rozsah práce AP

Vytvořeno: 12.12.2016
Dobrý den, mám syna s ADHD. Je integrovaným žákem s IVP a doporučením AP od PPP ve znění: "Návrh časové dotace AP: v době přímé pedagogické činnosti potřebuje žák AP". Zajímalo by mne, zda má tedy nárok na AP jen pro svou "potřebu"? V jeho třídě je podle mých informací ještě jeden integrovaný žák a další tři žáci s IVP. AP je ve třídě jen jeden na všech pět žáků s individuálními potřebami. Na mého syna tedy připadá přibližně 20 % jeho času. Je to tak v pořádku, nebo by měl podle vyjádření PPP nárok na asistenta pouze pro sebe? Zpráva PPP také uvádí: "Zdravotní postižení dítěte je takového druhu a stupně, že žáka opravňuje k integraci do ZŠ a k čerpání zvýšených finančních prostředků. Děkuji JS

Odpověď:

Dobrý den, to je poměrně složitá otázka. Úvodem je potřeba konstatovat, že asistent pedagoga je asistentem pedagoga, nikoli asistentem žáka. Na druhou stranu je ale asistent do dané třídy doporučený právě "kvůli" přítomnosti konkrétního žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. S ohledem na výše uvedené by měla práce asistenta pedagoga zahrnovat především dva druhy činností: 1. Podporu pedagoga s různými měně kvalifikovanými kroky organizace práce ve třídě a také pomoc učiteli při práci se všemi žáky třídy - účelem této podpory a pomoci by ovšem mělo být to, aby sám učitel našel více času na individualizovanou práci s žákem, ke kterému byl asistent doporučen. 2. Pomoc při pedagogicky méně kvalifikovaných činnostech v práci s žákem, kvůli kterému byl asistent do třídy doporučen. Z principu to tedy znamená, že asistent rozhodně nemá ve třídě pracovat jen s vybraným jedním žákem (taková "péče" žáka často stigmatizuje a udělá více škody než užitku), současně ale práce asistenta s jinými žáky ve třídě by měla vést k tomu, že učitel dané třídy získá více času na práci s oním vybraným jedním žákem, kvůli kterému asistent ve třídě vlastně je.

«   zpět