asistent v MŠ
Vytvořeno: 15.09.2014
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak vypadá práce asistenta v MŠ s chlapečkem s mírným tělesným postižením. Jak by měl probíhat den a v čem asistent pomáhá, pokud žáci s postižením nejsou přítomni. Musí si asistent připravovat nějaké hry atd. nebo by ho měl vést jen učitel a vždy mu dát konkrétní úkoly. Děkuji.
Odpověď:
Dobrý den,
odpověď na Vaší otázku je bohužel téměř nemožná bez bližších znalostí potřeb integrovaného žáka i dalších okolností vzdělávání v příslušné MŠ. Práce asistenta může totiž být velmi různorodá, mezi základní pravidla by ale mělo patřit následující:
- Jde o asistenta pedagoga, nikoli o asistenta integrovaného žáka. Nikde není psáno, že by měl asistent trávit celý den s integrovaným dítětem, naopak, je dobře, když část pracovního dne asistent dohlíží na ostatní děti ve třídě a umožňuje tak učiteli, aby on sám se věnoval integrovanému dítěti.
- Tím, kdo je plně kvalifikovaný k výuce dětí, je učitel. Asistent by měl učiteli pomáhat s aktivitami ve vyučování (včetně přípravy aktivit), hlavní organizace veškeré výuky by ale měla být na učiteli. Samostatná příprava aktivit (např. her) by měla být vyhrazena jen zkušeným asistentům a i tak by měla být pod kontrolou učitele.
- Protože jde o asistenta pedagoga (nikoli žáka) je učiteli k ruce pochopitelně i v době, kdy integrovaný žák není ve škole (např. pro nemoc nebo kvůli pobytu v lázních). I v této době asistent pracuje podle pokynů učitele, pomáhá při výuce učiteli i dětem bez postižení.
- Příliš pomoci škodí. Pokud integrovaný žák dělá cokoli, co zvládne bez pomoci, měl by asistent zaměřit svou podporu jinam (třeba pomoci učiteli s přípravou pomůcek, dohlédnout na jiné žáky apod.).