Máme možnost argumentovat vedení MŠ k nároku asistenta pedagoga pro naši dceru?
Vytvořeno: 25.11.2016
Naší dceři byla diagnostikována ADHD a vývojová disfázie ve 4 letech. Ve standardní MŠ jsme nakonec mohli zůstat díky přijetí asistenta pedagoga a situace i dcera se poměrně zklidnily.
Do MŠ byly přijaty nové děti a zřejmě jedno z "malé" třídy vyžaduje také "zvýšenou péči", což jako rodiče chápeme.
Nastávají však situace, kdy si asistentku pedagoga nárokují obě a možná i více dětí současně. Př. malé děti mají program ve školce a velké děti jdou navštívit akci mimo budovu MŠ, vedení školky pak vyžaduje na tuto akci v dopoledních hodinách doprovod jednoho z rodičů kvůli bezpečnosti dítěte. Pokud se tak nestane, zůstane dítě v budově MŠ s malou třídou a akce se nezúčastní.
V podstatě jsme se u akcí mimo MŠ dostali zpět do období "před AP". Máme možnost argumentovat vedení MŠ k nároku asistenta pedagoga pro naši dceru?
Moc děkuji za odpověď. K.K.
Do MŠ byly přijaty nové děti a zřejmě jedno z "malé" třídy vyžaduje také "zvýšenou péči", což jako rodiče chápeme.
Nastávají však situace, kdy si asistentku pedagoga nárokují obě a možná i více dětí současně. Př. malé děti mají program ve školce a velké děti jdou navštívit akci mimo budovu MŠ, vedení školky pak vyžaduje na tuto akci v dopoledních hodinách doprovod jednoho z rodičů kvůli bezpečnosti dítěte. Pokud se tak nestane, zůstane dítě v budově MŠ s malou třídou a akce se nezúčastní.
V podstatě jsme se u akcí mimo MŠ dostali zpět do období "před AP". Máme možnost argumentovat vedení MŠ k nároku asistenta pedagoga pro naši dceru?
Moc děkuji za odpověď. K.K.
Odpověď:
Dobrý den,
to je poměrně složitá situace. Určitě by bylo nepřesné, kdybyste argumentovali tím, že jste získali asistenta pro Vaší dceru - jde totiž o asistenta pedagoga, nikoli o asistenta žáka.
Zřízením funkce asistenta jakoby systém uznával, že ve třídě s žákem se speciálními vzdělávacími potřebami to má učitel obtížnější, a tak učiteli nabízí pomoc s organizací výuky v této třídě prostřednictvím asistenta pedagoga.
Zároveň ale platí, že by asistent měl pomáhat učiteli s prací ve třídě, ve které je vzděláván žák se speciálními vzdělávacími potřebami. Tedy pokud ve Vaší MŠ v "malé" třídě není žádné dítě se speciálními potřebami, které by mělo také v doporučení uvedenou podporu asistenta pedagoga, neměl by být žádný důvod k tomu, aby asistent v této "malé" třídě pracoval. Smyslem funkce asistenta pedagoga rozhodně není pomáhat s výukou dětí jen proto, že jsou malé.
Každopádně situace, kdy se Vaše dcera nemůže účastnit akcí mimo areál MŠ, je velmi nešťastná. Na Vašem místě bych znovu požádal o konzultaci vedení MŠ a snažil se ve spolupráci s vedení hledat řešení (např. jestli by nemohla MŠ získat ještě dalšího asistenta na některé z dalších dětí).