Asistent pedagoga - jak to funguje, když ještě není přidělen
Vytvořeno: 01.09.2014
Dobrý den,
ráda bych se zeptala. Syn nastoupil do školky, od SPC máme rozhodnutí o doporučení pedagogického asistenta. Paní ředitelka poslala podklady 28.8. na kraj. Momentálně mi syna ve školce nechtějí nechat, ani za podmínek, že bych tam s ním byla např. 2 hodiny, pak na hodinu odešla a vrátila se. Musím tam být se synem a to jen na 2 hodiny denně. Syn nemá nárok na svačinu, na oběd. Je takový postup správný? V případě, že se žádost schválí, přidělí asistent, je pouze na 4 hodiny. Jakým způsobem se řeší zbývající 4 hodiny po obědě. Může být takové dítě samo? Nebo je nutný osobní asistent. Uvádím, že syn není tělesně postižený. Děkuji za odpověď. L.
ráda bych se zeptala. Syn nastoupil do školky, od SPC máme rozhodnutí o doporučení pedagogického asistenta. Paní ředitelka poslala podklady 28.8. na kraj. Momentálně mi syna ve školce nechtějí nechat, ani za podmínek, že bych tam s ním byla např. 2 hodiny, pak na hodinu odešla a vrátila se. Musím tam být se synem a to jen na 2 hodiny denně. Syn nemá nárok na svačinu, na oběd. Je takový postup správný? V případě, že se žádost schválí, přidělí asistent, je pouze na 4 hodiny. Jakým způsobem se řeší zbývající 4 hodiny po obědě. Může být takové dítě samo? Nebo je nutný osobní asistent. Uvádím, že syn není tělesně postižený. Děkuji za odpověď. L.
Odpověď:
Dobrý den,
odpověď na Vaší otázku je poměrně složitá, máme totiž k dispozici jen velmi málo údajů. Předně je nutné podotknout několik poznámek:
- jednotlivé mateřské školy si zpravidla formulují vlastní kritéria pro přijímání žáků, zkuste se do nich podívat, zda neobsahují nějaké ustanovení, které se týká Vaší situace;
- to, že syn není tělesně postižený, nemusí samo o sobě příliš znamenat (z praxe známe případy například žáků s poruchami chování, jejichž vzdělávání bylo o mnoho náročnější než vzdělávání žáků s tělesným postižením);
- vycházíme z předpokladu, že syn ještě není v předškolním věku (tj. že k 1.9.2014 byl mladší pěti let), pro předškoláky je totiž vzdělávání v MŠ ze zákona nárokovou službou.
Pokud SPC doporučilo zařazení Vašeho syna do MŠ a ředitelka MŠ přijala Vašeho syna za stejných podmínek jako ostatní žáky, teoreticky by neměla být doba pobytu syna ani jemu poskytované služby nijak omezeny. Roli ale může hrát i to, zda ředitelka školy měla od Vás včas (v době přijímacího řízení) k dispozici potřebné podklady z SPC a hlavně - vždy by se mělo postupovat v zájmu dítěte, tedy pokud syn pobyt v MŠ bez problémů zvládá, nemělo by mu být v pobytu v MŠ bráněno, na druhou stranu ale pokud syn samostatně nezvládá, nebylo by rozumné (v zájmu jeho bezpečí i bezpečí ostatních dětí) na jeho rozsáhlejší přítomnosti v MŠ trvat.
Pokud SPC doporučilo asistenta jen na část doby pobytu v MŠ, měl by existovat předpoklad, že syn zvládne být i bez asistenta, byť třeba ne hned na začátku školní docházky.