Asistent pedagoga - jak to funguje, když ještě není přidělen

Vytvořeno: 01.09.2014
Dobrý den,
ráda bych se zeptala. Syn nastoupil do školky, od SPC máme rozhodnutí o doporučení pedagogického asistenta. Paní ředitelka poslala podklady 28.8. na kraj. Momentálně mi syna ve školce nechtějí nechat, ani za podmínek, že bych tam s ním byla např. 2 hodiny, pak na hodinu odešla a vrátila se. Musím tam být se synem a to jen na 2 hodiny denně. Syn nemá nárok na svačinu, na oběd. Je takový postup správný? V případě, že se žádost schválí, přidělí asistent, je pouze na 4 hodiny. Jakým způsobem se řeší zbývající 4 hodiny po obědě. Může být takové dítě samo? Nebo je nutný osobní asistent. Uvádím, že syn není tělesně postižený. Děkuji za odpověď. L.

Odpověď:

Dobrý den, odpověď na Vaší otázku je poměrně složitá, máme totiž k dispozici jen velmi málo údajů. Předně je nutné podotknout několik poznámek: - jednotlivé mateřské školy si zpravidla formulují vlastní kritéria pro přijímání žáků, zkuste se do nich podívat, zda neobsahují nějaké ustanovení, které se týká Vaší situace; - to, že syn není tělesně postižený, nemusí samo o sobě příliš znamenat (z praxe známe případy například žáků s poruchami chování, jejichž vzdělávání bylo o mnoho náročnější než vzdělávání žáků s tělesným postižením); - vycházíme z předpokladu, že syn ještě není v předškolním věku (tj. že k 1.9.2014 byl mladší pěti let), pro předškoláky je totiž vzdělávání v MŠ ze zákona nárokovou službou. Pokud SPC doporučilo zařazení Vašeho syna do MŠ a ředitelka MŠ přijala Vašeho syna za stejných podmínek jako ostatní žáky, teoreticky by neměla být doba pobytu syna ani jemu poskytované služby nijak omezeny. Roli ale může hrát i to, zda ředitelka školy měla od Vás včas (v době přijímacího řízení) k dispozici potřebné podklady z SPC a hlavně - vždy by se mělo postupovat v zájmu dítěte, tedy pokud syn pobyt v MŠ bez problémů zvládá, nemělo by mu být v pobytu v MŠ bráněno, na druhou stranu ale pokud syn samostatně nezvládá, nebylo by rozumné (v zájmu jeho bezpečí i bezpečí ostatních dětí) na jeho rozsáhlejší přítomnosti v MŠ trvat. Pokud SPC doporučilo asistenta jen na část doby pobytu v MŠ, měl by existovat předpoklad, že syn zvládne být i bez asistenta, byť třeba ne hned na začátku školní docházky.

«   zpět