asistent pedagoga pro dvě děti jiného věku v jedné třídě

Vytvořeno: 22.08.2014
Do třídy se smíšenou věkovou skupinou je přidělen asistent pedagoga pro dítě s ADHD /šestileté/ a pro dítě autistické /čtyřleté, v září poprvé v zařízení MŠ/. Jak má pracovat asistent pro tyto dvě děti, když se často organizace věkových skupin liší. Například v září starší chlapec s celou skupinou starších dětí začne navštěvovat kurz plavání/až do prosince/, kde s ním bude asistent, ale v tom případě zůstává druhé autistické dítě ve třídě bez asistenta se svou věkovou skupinou, z čehož plyne, že celé dopoledne i s pobytem venku zůstává pouze na učitelce. Uvedla jsem jen jeden příklad pro názorné vysvětlení, mohla bych pokračovat jmenováním dalších jiných akcí. Otázka je tedy jasná. Děkuji za řešení.

Odpověď:

Dobrý den, z pohledu legislativy a dalších závazných norem je odpověď také poměrně jasná - je to na Vás. Asistent pedagoga je asistentem pedagoga, nikoli asistentem konkrétního dítěte, byť si mnozí učitele i rodiče (a bohužel někdy i poradenští pracovníci) myslí opak. Školský zákon sice říká, že funkce asistenta pedagoga se zřizuje ve třídě, ve které je vzděláván žák se speciálními vzdělávacími potřebami, to ale neznamená (a ani to není nikde dále uvedeno), že asistent by měl být stále jen u tohoto žáka. Ani vyhláška 73/2005 Sb. (ve znění vyhlášky 147/2011 sb.), která definuje hlavní činnosti asistentů, nijak asistenty k setrvalé podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nezavazuje. Naopak, v praxi je třeba žádoucí - a my to doporučujeme všude, kde můžeme - aby se asistent (který je méně pedagogicky kvalifikovaný) ve vhodně vybraném čase věnoval třeba i ostatním dětem ve třídě a umožnil tak učiteli (který má vyšší pedagogickou kvalifikaci) soustředit více individuální pozornosti na žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Tolik oficiality a legislativa, to obtížnější (praktické řešení rozvrhu asistenta) zůstává na ředitelce zařízení a učitelce dané třídy. Samozřejmě ale chápeme, že pokud jsou ve třídě dva žáci s těžší formou postižení, rozvržení pozornosti asistenta a učitele není snadné.

«   zpět