Dohled ve školním autobusu

Vytvořeno: 26.08.2025
Dobrý den,
jsme ZŠ zřízená podle §16 (žáci s více vadami, převážně se středně těžkým až hlubokým mentálním postižením) . Pro dopravu žáků do školy a ze školy máme svůj vlastní autobus. Žáci nemohou jet autobusem samotní, je potřeba dohled, který usměrní jejich chování, případně jim pomůže s pohybem po autobusu, vystupováním, nastupováním a sebeobsluhou. Můj dotaz se týká, z jaké časové dotace mohou asistentky pedagoga jako doprovod čerpat: z hodin na přímou práci, nebo z podporu? Případně, kde bych to našla v legislativě? Děkuji za odpověď

Odpověď:

Dobrý den,

rozdělení pracovní doby na přímou pedagogickou činnost a nepřímou pedagogickou činnost (kterou legislativa označuje jako „práce související s přímou pedagogickou činností") najdete ve vyhlášce č. 263/2007 Sb., která stanovuje pracovní řád zaměstnanců ve školství. Dohled nad žáky patří podle této vyhlášky do nepřímé pedagogické činnosti.

Ve Vámi uváděném případě záleží na Vaší intepretaci, uvedenou činnost můžete vymezit jako přímou i jako nepřímou pedagogickou činnost. Pokud budete předpokládat, že se asistent během cesty žákům intenzivně věnuje, rozvíjí jejich znalosti i schopnosti v oblasti pohybu a sebeobsluhy, jde o přímou pedagogickou činnost. Pokud budete předpokládat, že asistent během cesty vykonává „pouze“ dohled nad žáky, jde o nepřímou pedagogickou činnost.

S přáním všeho dobrého,

Zbyněk Němec

Nová škola, o.p.s.

«   zpět