jakým způsobem docílit zařazení do 9. platové třídy AP

Vytvořeno: 31.07.2025
Dobrý den,
Prosím o konzultaci jakým způsobem docílit zařazení do 9. platové třídy, která odpovídá náplni práce AP v „Doporučení PPP“ dle kódu P2x1,00 04B501A40m dále je i požadavek na úpravu obsahu vzdělávání (jazyk)(II.2 a)), stupeň 2, kód NFP P1x0,05 02020AA01. Jedná se tedy o dvě finanční dotace. Jakým způsobem je promítnout do dodatku pracovní smlouvy pro AP.
Dle citace „Doporučení PPP“ v personální podpoře vzhledem k aktuální výrazné nedokonalé znalosti českého jazyka, je třeba dítě v této oblasti intenzivně rozvíjet, k tomu bude dopomáhat nad rámec běžných činností v MŠ asistent pedagoga. „Doporučení PPP“ je přímo popsána náplň práce AP (AP bude připravovat veškeré materiály, v řízené činnosti připraví dítě na činnost předem, projde s ním slovní zásobu atd., procvičování slovní zásoby během dne a další specifika k práci). Do metod výuky PPP předně doporučuje plnou, individuální podporu chlapce s intenzivní dopomocí AP atd. Další doporučení: postupně zaměřovat trénink předškolských dovedností a znalostí. Jedná se o předškoláka, abnormálně živý, nerozumí žádným (slovním) pokynům, chce si jen hrát a přimět ho k ostatním činnostem je velmi obtížné, proto výrazně narušuje běžný chod v MŠ. AP má ještě původní smlouvu ve stejné třídě k dalšímu předškolákovi na 0,5 úvazek, kterému zároveň poskytuje výraznou podporu. AP je dle délky praxe v 2. platovém stupni, s vyšším odborným vzděláním, aktuálně dokončujícím bakalářským studiem posledním 3. rokem, s plynulou komunikací cizího jazyka, který je pro dorozumění s dítětem zásadní, taktéž i s rodiči dítěte.
Z výše popsaného vyplývá náplň práce, která odpovídá popisu činnosti v 9. platové třídě, tak, jak jsou uvedeny v nařízení vlády (katalogu prací), jelikož se bude jednat o samostatnou vzdělávací a výchovnou činnost dle rámcových pokynů učitele.
Vzhledem k poskytování dotací na AP jen ve dvou možných výších dotace – v našem případě na úrovni pod kódem „P2“, odpovídá dotace 8. platové třídě a pátému platovému stupni. Nicméně chápu, že výše dotace není ve vztahu ke stanovení platové třídy nijak závazná. Obecně platí (podle nařízení vlády č. 222/2010 Sb., které stanovuje tzv. katalog prací), že AP může být zařazený v rozmezí od 4. do 9. platové třídy, v závislosti na očekávané oborné náročnosti práce.
Pokud tedy MŠ dostane dotaci na asistenta na úrovni 8. platové třídy, ale neví, zda má v rozpočtu potřebné finanční prostředky na to, aby asistenta zařadil do vyšší platové třídy, jak postupovat? Lze pracovat nějak s rozdílem platu skutečného zařazení AP dle pl.tř. 8 a dle praxe ve stupni 2. ve výši 27.570,- oproti poskytnutému z dotace pl.tř. 8 a stupni 5. ve výši 30.900,- a ještě zohlednit i požadavek na úpravu obsahu vzdělávání (jazyk)(II.2 a)), stupeň 2, kód NFP P1x0,05 02020AA01. Nebo je správně dle úvahy zařazení do 9. platové třídy s platem 33.770,-? Jak procesně postupovat, aby nevznikl případný renonc, který by mohl pak vzniknout k financování ostatních pedagogů.
Vzhledem k náročnosti poskytované podpory, kdy jeden celý úvazek AP nahradí potřebu 1,5 úvazku ke 2 dětem a tím sníží náklady dotace na dalšího zaměstnance mi přijde nerelevantní neposkytnutí vyššího platového ohodnocení, které si AP skutečně dle práce zaslouží. Považovala bych tak i 9. platovou třídu jako nějakou nedosažitelnou abstrakci dle nařízení vlády.
Děkuji za odpověď

Odpověď:

Dobrý den,

předně upozorňuji, že pokud MŠ dostane dvě samostatná doporučení dohromady na 1,5 úvazku asistenta pedagoga (tj. nejde o asistenta pedagoga sdíleného), měla by škola zaměstnat asistenty dva, kteří by dohromady pokryli 1,5 úvazku.

O platovém zařazení asistenta pedagoga rozhoduje vedení školy, na základě očekávané náročnosti práce asistenta a často také na základě výše přidělené dotace na asistentův plat. Máte pravdu v tom, že podle katalogu prací může být asistent pedagoga zařazený od 4. do 9. platové třídy, na 9. platovou třídu ale dosáhne jen málokterý asistent. Důvodem je v zásadě to, co zmiňujete – vyšší ze dvou možných dotací na plat asistenta pedagoga odpovídá 8. platové třídě a 5. platovému stupni. Na to, aby mohl ředitel asistenta pedagoga zařadit do 9. platové třídy, by zpravidla musel mít disponibilní prostředky v rozpočtu školy, ze kterého by mzdu asistenta doplácel nad rámec poskytnuté dotace. A na to mnozí ředitelé v rozpočtu prostředky nemají.

Popis náplně práce v tomto ohledu nehraje až tak zásadní roli, popisy činností u jednotlivých platových tříd v katalogu prací jsou totiž velmi obecné a v praxi se dají interpretovat různě.

S přáním všeho dobrého,

Zbyněk Němec

Nová škola, o.p.s.

«   zpět