Rozdíl mezi platovou třídou 8. a 9. pro AP a odkud financovat
aktuálně mám smlouvu jako AP v MŠ k dítěti na 0,5 úvazek 20hod a nastoupí další dítě do stejné třídy na celý úvazek 40hod. s doporučením PPP forma vzdělání s IVP, PO 4. stupeň s dopomocí AP a úpravou obsahu vzdělání vzhledem k odlišnému mateřskému jazyku 1hod./týd, ČJ. Je doporučeno plnou, individuální podporu s intenzivní dopomocí AP, další doporučení vzhledem k předškolnímu věku je trénink před školáckých dovedností a znalostí. V náplni práce AP je příprava veškerých pracovních materiálů a všeho potřebného. Poznatky zaznamenávat do IVP.
Dle výše popsaného se domnívám, že pokud ředitel MŠ vyžaduje výše popsané, mělo by se jednat o přeřazení z 8.platové třídy do 9. pl. třídy z důvodu toho, že se z mé strany bude jednat již o samostatnou vzdělávací a výchovnou činnost dle rámcových pokynů učitele - tzn. budu sama chystat veškeré pomůcky a materiály. Rámcové pokyny chápu jako udávaný obecný směr a cíl, ale zároveň nechávají volnost v tom, jakým způsobem úkol bude splněn.
8. platovou třídu chápu, jestliže ředitel školy rozhodne, že bude na asistentovi pedagoga požadovat vzdělávací a výchovnou činnost podle přesně stanovených postupů a pokynů učitele zaměřenou na speciální vzdělávaní, individuální vzdělávání nebo specifické výchovné potřeby dítěte. Tím rozumím, že by učitelka měla všechny potřebné materiály chystat a předávat i přesně stanovené postupy a pokyny, ale na tyto nemá čas a ráda předá AP k vlastní přípravě a já jako AP ráda připravím sama.
Nicméně takto to i vyplývá z doporučení PPP. Ředitel školy zjišťuje, kde a jakou finanční dotaci může získat a jak má rozhodnout o platové třídě.
Mohla bych tedy poprosit o jasný návod postupu platové třídy dle výše uvedeného.
Moc děkuji za odpověď
Odpověď:
Dobrý den,
nechávám stranou to, že podle Vašeho popisu by ve Vaší třídě asi měli být asistenti pedagoga dva – jeden na poloviční úvazek a druhý na úvazek celý (pokud tedy nejde u jednoho z dětí o doporučení na asistenta pedagoga sdíleného).
Váš dotaz ale směřuje k nastavení platové třídy, což je u asistentů pedagoga poměrně složité téma. Při nastavení platové třídy by ředitel měl primárně vycházet ze složitosti očekávané pracovní náplně tak, jak je popsaná v katalogu prací – přesnou citaci z katalogu u jednotlivých platových tříd najdete na našem webu zde: https://www.asistentpedagoga.cz/asistent-pedagoga/zakony-vyhlasky/plat-asistenta-pedagoga
Popisy jednotlivých pracovních úkonů u jednotlivých platových tříd jsou ale v katalogu prací bohužel jen velmi obecné, v praxi tak často záleží hlavně na řediteli, do jaké platové třídy asistenta pedagoga zařadí (limitující přitom může být i výše dotace, kterou ředitel dostane na asistentův plat). Je pak také smutnou pravdou, že na 9. platovou třídu dosáhne jen poměrně malá část asistentů pedagoga.
S přáním všeho dobrého,
Zbyněk Němec
Nová škola, o.p.s.