AP bez maturity v běžné výuce
chtěla bych se prosím zeptat a poprosit o radu. Od příštího školního roku budu mít 4.ročník, kde je 19 žáků (1xPO 4 kochleární implantát, 2x PO 3 středně těžké vady řeči, 1x PO 3 lehké mentální postižení s poruchou chování a 4 x PO 2 lehké poruchy učení). AP má přidělený žák s LMP. Může v této třídě pracovat AP s výučním listem a kurzem AP, který na této pozici již pracuje 18 let (má zkušenosti s žáky s mentálním postižením, autismem, ...), je pracovitý, trpělivý, empatický, prostě AP na pravém místě. Co mohu udělat, aby mi tento AP zůstal? Mnohokrát děkuji za odpověď. Jana Okrouhlá
Odpověď:
Dobrý den,
požadavky na kvalifikaci asistenta pedagoga se řídí podle § 20 zákona o pedagogických pracovnících, podle kterého jsou rozlišené dvě základní úrovně – na „vyšší“ úrovni asistent musí mít maturitu a nějaké pedagogické vzdělání, na „nižší“ úrovni může pracovat i asistent s výučním listem a kvalifikačním kurzem. U běžných (ne-speciálních) škol o tom, zda má být ve třídě asistent na vyšší či nižší kvalifikační úrovni, rozhoduje školské poradenské zařízení, které asistenta pedagoga škole doporučuje. Pokud k Vám do třídy poradenské zařízení doporučí asistenta na nižší kvalifikační úrovni (v doporučení pod kódem „P4“), může tam bez problémů pracovat Váš AP. Pokud Vám poradenské zařízení doporučí asistenta na vyšší kvalifikační úrovni (v doporučení pod kódem „P2“), můžete asistenta bez maturity na dané pozici zaměstnat pouze na výjimku (podle § 22 zákona), a to jen za předpokladu, že se na dané místo nepřihlásí jiný kvalifikovanější zájemce.
S přáním všeho dobrého,
Zbyněk Němec
Nová škola, o.p.s.