Mohu se jako AP bránit přeřazení do jiné třídy?
Vytvořeno: 08.04.2016
Dobrý den, pracuji jako asistent pedagoga na církevním gymnáziu u čtrnáctiletého chlapce, který má specifické vývojové poruchy, chování Aspergerův syndrom, obsedantně kompulsivní poruchu a ADHD syndrom poruchy pozornosti. Ze začátku byl agresivní, nepřizpůsobivý a musel být na čas umístěn v psychiatrické léčebně. Našli jsme k sobě společnou cestu, plánujeme společné aktivity dle společných zájmů a díky mé snaze je schopen komunikovat se spolužáky. Kvůli tomu, jak se jeho chování a přístup rapidně zlepšily mě ale vzhledem k nedostatku asistentek na škole chtějí přeložit do jiné třídy k chlapci, který nemá žádné prokazatelné znevýhodnění (je jen nevychovaný a pro pedagogy jen těžce zvládnutelný). Můžu se nějak bránit přeložení do jiné třídy? Nerada bych, aby má dosavadní práce na chlapci přišla vniveč a on se zase vrátil do starých kolejí... Předem děkuji za odpověď.
Odpověď:
Dobrý den,
na Váš dotaz bohužel neexistuje zcela jednoznačná odpověď. Podle školského zákona (č. 561/2004 Sb., §16) ředitel školy může zřídit pozici asistenta pedagoga ve třídě, ve které je vzdělává žák se speciálními vzdělávacími potřebami - tedy je jasné, že by asistent neměl působit ve třídě, ve které není žádný žák s postižením/znevýhodněním. Na druhou stranu ale zákon rozhodně neříká, že by asistent měl pracovat jen v jedné třídě; jde o zaměstnance školy a o jeho základní pracovní náplni (včetně možného rozložení do více tříd) rozhoduje ředitel školy. To zda žák má nebo nebo nemá nějaké prokazatelné znevýhodnění, je otázka odborné diagnostiky, často je velmi složité určit, zda jsou problémy v chování důsledkem selhání rodinné výchovy nebo zda jde o nějakou vážnější poruchu.
Ve Vašem případě bychom doporučovali celou situaci probrat s ředitelem nebo s některým z poradenských pracovníků školy (např. výchovným poradcem), částečnému přeložení do jiné třídy se ale oficiálně v tomto případě bránit asi nemůžete.