Náhradní plň práce asistenta pedagoga

Vytvořeno: 28.11.2024
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, kdo stanovuje náhradní náplň práce asistenta pedagoga v době nepřítomnosti dítěte. Jedná se o dítě s PO 4 (těžké tělesné postižení), které navštěvuje i školní družinu. Nyní bude delší dobu hospitalizované v nemocnici. Vedení školy chce asistentovi zadat náhradní práci na celou pracovní dobu, ale vedení družiny se ohrazuje tím, že asistent má být i v družině a náhradní práci v odpoledních hodinách určuje asistentovi hlavní vychovatelka. Na čí straně je tedy pravda? A kde lze prosím najít nějaký legislativní výklad k této tématice?
Předem děkuji za odpověď.

Odpověď:

Dobrý den,

náplň práce asistenta pedagoga stanovuje vždy vedení školy (nebo školského zařízení) nebo pedagogický pracovník, kterého tím vedení školy pověří. V běžné (ne-speciální) škole je pozice asistenta pedagoga zřizována jako „podpůrné opatření“ ve vzdělávání konkrétního žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, což platí i v době dlouhodobější nepřítomnosti tohoto žáka – v době hospitalizace žáka je tak v první řadě vhodné zvážit, zda asistent nemůže nějak pomoci s distančním vzděláváním tohoto žáka. Konkrétně vyhláška č. 27/2016 sb. k tomu v příloze č. 1 v popisu podpůrných opatření čtvrtého stupně uvádí následující:

Pokud se při vzdělávání žáka využívá činnost asistenta pedagoga, umožní škola po dobu delší nepřítomnosti žáka ve škole, kdy mu jeho zdravotní stav znemožňuje přítomnost na vzdělávání, vzdělávání žáka prostřednictvím asistenta pedagoga, který podporuje vzdělávání žáka společně s pedagogy školy a zajišťuje komunikaci mezi školou, žákem a jeho rodinou.

Ve zbývající pracovní době (tj. v době, kdy asistent není využíván ve prospěch žáka se speciálními vzdělávacími potřebami) pomáhá asistent pedagoga učitelům a vychovatelům s ostatními žáky školy – o konkrétní podobě této pomoci rozhoduje vedení školy.

S přáním všeho dobrého,

Zbyněk Němec,

Nová škola, o.p.s.

«   zpět