do jaké míry jsem jako AP povinna vést rozcvičky v hodině TV

Vytvořeno: 24.11.2024
Dobrý den, nastoupila jsem na ZŠ na 1. stupeň jako PO k žáku se specifickými potřebami.
Před hodinou TV mi bylo mou učitelkou řečeno, že se mám převléct do teplákovky a udělat rozcvičku. Myslela jsem, že to bude jen výjimečně, ale rozcvičky mi již zůstaly a dělám je sama dvakrát za týden ve všech hodinách tv. Tak tedy "vařím z vody" a cvičím s nimi cviky, jako kdysi já na ZŠ nebo co znám z jógy. V kurzu pedagogiky pro AP jsme měli dopodrobna, jak pracovat při vzdělávání s veškerými znevýhodněními, zdravotními, sociálními, s žáky s OMJ. Půl roku jsem se vzdělávala, jak pracovat s žákem nevidomým neslyšícím, PAS, ADHD, mentálně postiženým, tělesně postiženým. Teď musím do teplákovky a cvičím s celou třídou, zatímco "můj" žák, který má znevýhodnění, sedí na lavičce. Myslím, že nemám ani platovou třídu na to, abych koncipovala a vedla s dětmi rozcvičku. Mám "nabušené" poznatky ohledně inkluze na základní škole, ale speciální pedagožka mi řekla, že si nepřeje, abych dělala jakékoliv závěry nad Doporučením z PPP, že prý všechny děti jsou unavené a nepozorné a bagatelizuje metody doporučené v doporučení ŠPZ. Prý má jen poruchu chování a mám ho hlídat, aby nikomu neublížil, a to i na WC. Já ale vidím, že žák potřebuje podporu při kolísání pozornosti, unavitelnosti a eskalace energie, které jsou zjevné na něm, i ve zprávě. Takhle "v plenkách", jsem si inkluzi nepředstavovala. Studium jsem si moc užívala a na práci jsem se moc těšila. Teď mám pocit, že má příprava byla příliš nadsazena tomu, jak se ve skutečnosti pracuje s žáky se znevýhodněním na českých školách. Nemám z toho dobrý pocit a musím se dívat na frustraci žáka, kterému se nedostává doporučených metod školského poradenského zařízení, které, domnívám se, velice dobře vím, jak by se daly dělat a uplatňovat. Děkuji za radu.

Odpověď:

Dobrý den,

chápu Vaše rozčarování, které je do značné míry oprávněné. Podle vyhlášky č. 27/2016 Sb. (§ 5) má asistent pedagoga pracovat podle pokynů učitele a ve spolupráci s učitelem – to v praxi znamená, že určitě můžete paní učitelce asistovat i na tělocviku při rozcvičce, rozhodně to ale neznamená, že byste měla rozcvičku odpracovat za paní učitelku. Naopak, i zde platí, že paní učitelka je ten více kvalifikovaný pedagog, na pedagogické fakultě absolvovala průpravu i v oblasti výuky tělesné výchovy, a tedy i rozcvičku má řídit ona.

K bagatelizaci doporučení z PPP ze strany školní speciální pedagožky by pak bylo ve škole vhodné připomenout, že realizace podpůrných opatření, která jsou v doporučení uvedena, je pro školu povinné (podle § 16 školského zákona má žák se speciálními vzdělávacími potřebami na poskytování uvedených podpůrných opatření právo!).

S přáním všeho dobrého,

Zbyněk Němec

Nová škola, o.p.s.

«   zpět