Konzultace postupů učitelky v MŠ - získání asistenta pedagoga
ráda bych konzultovala postupy učitelky v MŠ a nároku na asistenta pedagoga, kterého chce získat do třídy na našem synovi.
Syn čerstvé 3 roky, nástup do školky byl o měsíc později, protože je narozen v říjnu.
Syn z velké části užíval hlavně svůj jazyk a několik správných slov, hodně znakoval, učitelky a děti mu z počátku nerozuměli. Jinak je samostatný, hodný, bez problémový všemu rozumí a mentálně dle učitelek ok. Nicméně téma řec se začala řešit každý den. I když učitelky věděli, že se synem aktivně děláme logopedická cvičení, čteme, hláskujeme, rytmizujeme a že jsme si před nástupem do školky již sami zařídili doporučení na logopedii (termín máme v dohledné době) ačkoliv nám to pediatr nedoporučil a řekl, ať si počkáme, že s nástupem do školky se syn rozmluví, ale protože je syn chytrý a spolupracuje, tak nám žádanku pro klid duše i tak vypsal.
Učitelky na nás (i přesto všechno) od počátku extremně tlačí a neustále očekávají nějaké větší výsledky v lhůtách, které stanovují ony. I když všichni vidíme, že syn každý den rozšiřuje slovní zásobu, spojuje slova a už mu i dětí více rozumí a to je ve školce velmi krátkou dobu cca 1 měsíc a a z toho byl 2 týdny nemocný. Výsledky jsou znát, ale učitelce je to málo a chce po nás, aby jsme šli do SPC a ony dostali asistenta pedagoga, že mají tento rok náročnou třídu. Každý týden jsou jak počasí, buď syna chválí anebo z něj dělají hlupáka, podle toho, jak se jim to hodí. Jsou schopné říci, že to co umí (chválili v minulém týdnu), tak v druhém dělají jako by to neuměl a byl mimoň, když je na to upozorníme, tak řeknou, ano, to máte pravdu. Jsme z toho už unavení a ten přístup je pro nás nadále nesnesitelný i přes to všechno jsme milý a vycházíme jim stále ve všem vstříc. Syn do školky a za učitelkami jeden čas vůbec nechtěl, nebo chtěl chodit do druhé třídy a v rámci stresu se mu tam stala i nějaká ta nehoda, ačkoliv hygienu má zvládnutou na 1*.
Učitelkám jsme samozřejmě vždy vyjádřili pochopení a v rámci tlaku jsme soihlasili, že do SPC klidně půjdeme, že bychom jim s asistentem rádi pomohli, ale že nás čeká logopedické vyšetření a chceme nejprve počkat na to, jestli má syn nějakou diagnózu nebo ne, abychom ho netahali po všech čertech. Logopedka žádnou diagnózu nenašla, syn se ji zdál šikovný, rychlý, všemu rozumí, sluch je v pořádku, krásně na vše odpovídal, opakoval, pojmenovaval, zopakoval i velmi dlouho větu, mentálně i motoricky je také v pořádku, jen mu prý ještě dozrává CNS a návštěvu SPC vyhodnotila prozatím jako zbytečnou, že by stejně asistenta na toto nedostaly a sama moc nerozuměla, proč to tak intenzivně u syna řeší, že je maličký a ještě nás upozornila na to, že není vhodné to řešit před ním na třídě, kde vše malý slyší a vnímá, že to pro něj není dobré.
Po sdělení těchto informací učitelce se na mě rozčílila, převrátila oči a kývala hlavou a rozporovala zprávu logopedky, jako by nám snad nevěřila, že jsme tam byli a vyžádala si ode mě lékařskou zprávu a výslovně tam chce i uvést, že návštěvu poradny logopedka nedoporučuje a že mi dává měsíc na to, aby se ukázaly výsledky a že mě tím opět bude zatěžovat. Logopedce jsem toto zavolala a říkala, že mi zprávu samozřejmě dá, ale že si není jistá, zda tam takové doporučení napsat může, také nerozuměla nárokům na mě a syna ze strany učitelky, že to nelze takto limitovat a je to krátký čas a že není vhodné pro syna, aby tyto rozhovory byly řešeny na půdě třídy přímo před ním. Že ho to může zaseknout v řeči a hlavně to vše vnímá.
Prosím tedy o konzultaci, zda má učitelka nárok na lékařskou zprávu a zda její postupy jsou standardní? Jaké jsou její pravomoce a zda se asistenti pedagoga na toto dostávají?
Nejsme proti asistentovi, ale nechceme syna tahat jen tak po poradnách, aby učitelky měly pomoc ve školce, jistě mají i jiné děti s podobnými problémy. Navíc syna chceme přeřadit a probrat situaci i s ředitelkou školky a ráda bych věděla, jestli jsme v právu, anebo ne.
Předem děkuji za reakci a přeji hezký den.
K.
Odpověď:
Dobrý den,
jako i v jiných profesích, kde se pracuje s lidmi, i ve školství hraje důležitou roli jak profesionalita pracovníků, tak i vhodné lidské nastavení – z pohledu obou (profesionality i lidského přístupu) se mi zdá postup paní učitelky tak, jak ho popisujete, poměrně hodně nevhodný. Chápu, že zvažujete změnu třídy nebo školky. Každopádně, co je pro Vás důležité – činnost školských poradenských zařízení (PPP a SPC) se řídí podle vyhlášky č. 72/2005 Sb., podle které poradenské zařízení vždy musí respektovat zprávy odborníků z oblasti zdravotnictví. Pokud jste tedy navštívili klinickou logopedku (která patří do oblasti zdravotnictví) a ta na základě vyšetření do zprávy uvedla, že u Vašeho syna není přítomná žádná porucha řeči, SPC by tento závěr muselo respektovat (a to i v případě, kdy by se pracovníkům SPC zdálo, že tam nějaká vada řeči přeci jen přítomná je). Toto v praxi znamená, že i kdybyste syna do SPC objednala, pracovníci SPC by museli respektovat zprávu od logopedky, v oblasti řeči by tedy nemohli stanovit žádnou diagnózu, a tedy by Vám nemohli doporučit ani asistenta pedagoga ani žádná jiná podpůrná opatření. Jakýkoli tlak na vyšetření Vašeho syna v SPC ze strany učitelek školy je tedy úplně zbytečný.
S přáním všeho dobrého,
Zbyněk Němec
Nová škola, o.p.s.