sdílený asistent pro PO3 a PO4
prosím o radu, zda je možné mít sdíleného asistenta v MŠ pro holčičku s kombinovaným postižením a stupněm podpory 4 (oční vada, epilepsie, mentální postižení...) a chlapce ADHD s PO3 - ubližuje dětem! Paní asistentka musí pomáhat děvčátku s jídlem (špatně polyká), se sebeobsluhou atd. Chlapec mezitím tahá za vlasy, škrtí, fyzicky napadá ostatní děti. AP tedy není schopen zajistit bezpečnost dětí ve třídě. Jak v této situaci postupovat? Je vůbec správně, že je sdílený pro tuto kombinaci PO?
Mnohokrát děkuji za radu, situace je neúnosná.
Kateřina Holubová
Odpověď:
Dobrý den,
sdílený asistent pedagoga se obvykle doporučuje žákům ve třetím stupni podpůrných opatření, je ale (bohužel) pravda, že může být doporučený i žákům ve vyšších stupních PO. To, zda školské poradenské zařízení doporučí asistenta pedagoga sdíleného nebo zda doporučí do třídy druhý samostatný úvazek asistenta pedagoga, záleží výhradně jen na doporučení školského poradenského zařízení (pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálně pedagogického centra). Je ale pravda, že v případě MŠ může být ještě limitující § 17 vyhlášky o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (vyhláška č. 27/2016 Sb.), podle kterého v běžné třídě běžné školy mohou současně pracovat maximálně tři pedagogičtí pracovníci – v případě, že jsou v MŠ dvě učitelky, je v souladu s vyhláškou obsazení už jen jednoho místa asistenta pedagoga. Alternativně můžete zvážit třeba zřízení školního asistenta – ten je placený ze „šablon“ (projekty EU) a patří mezi nepedagogické pracovníky, do limitu maximálně tří pedagogických pracovníků na třídu se tak nezapočítává. Určitě pak také pomáhá, když je dítě s poruchou pozornosti zaměstnáno nějakou (pro něj zábavnou a pro ostatní neškodnou) aktivitou tak, aby už nemělo prostor pro nežádoucí chování vůči ostatním.
S přáním všeho dobrého,
Zbyněk Němec,
Nová škola, o.p.s.