Výuka žáka
do 8. třídy běžné ZŠ k nám přešla žákyně ze speciální školy s lehkým mentálním postižením. Má snížené výstupy, učivo matematiky 8. třídy absolutně nezvládá a dnes mi bylo řečeno, že já jako AP bych s ní měla sama dělat učivo ze 7., popř. 6. třídy. Já ale přece novou látku vykládat nemohu, nemám na to kvalifikaci. To snad nemůže zvládnout ani paní učitelka.
Poradíte prosím, co by bylo pro AP nejjednodušším řešením?
Děkuji L.
Odpověď:
Dobrý den,
takový požadavek je (na Vás, jako na asistentku pedagoga) samozřejmě zcela neoprávněný. Máte pravdu – tuto práci má rozhodně děla učitel. Činnost asistenta pedagoga se primárně řídí podle § 5 vyhlášky č. 27/2016 Sb., podle které má asistent pracovat s žákem „podle pokynů jiného pedagogického pracovníka“ – toto v praxi znamená, že práci má připravovat a zadávat všem žákům (včetně žáků s mentálním postižením) učitel, Vaše role je pak s plněním zadané práce učiteli i žákům pomáhat. Asistent pedagoga nemusí mít kvalifikaci učitele, tedy není jeho povinností znát látku 6. nebo 7. třídy, a tedy ani nemůže tuto látku samostatně žákům vykládat (kdyby to uměl, mohl by už rovnou dělat učitele, nikoli asistenta pedagoga). V ideálním případě se obraťte na paní učitelku a požádejte jí o takové rozdělení práce, které bude Vaší pozici odpovídat. Pomoci Vám v tom případně může i některý z poradenských pracovníků školy (školní speciální pedagog, výchovný poradce). Pokud byste potřebovali pomoc zvenčí, můžete o podporu v nastavení práce asistenta pedagoga požádat i školské poradenské zařízení (pedagogicko-psychologickou poradnu nebo speciálně pedagogické centrum), které Vás k žákyni doporučilo.
S přáním všeho dobrého,
Zbyněk Němec
Nová škola, o.p.s.