úvazek AP, kód NFN
Odpověď:
Dobrý den,
činnost asistenta pedagoga v běžné (ne-speciální) škole je zpravidla realizována v režimu podpůrného opatření, definovaného podle § 16 školského zákona. Podle téhož paragrafu zákona má žák se speciálními vzdělávacími potřebami právo na poskytnutí podpůrného opatření - z toho vyplývá, že je povinností školy žákovi doporučené podpůrné opatření poskytnout. Pokud školské poradenské zařízení doporučí k žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami podporu asistenta pedagoga v rozsahu úvazku 0,75 (30 hodin týdně), je povinností školy udělat maximum pro to, aby v dané třídě zajistila fungování asistenta pedagoga na 30 hodin týdně (27 hodin přímé + 3 hodiny nepřímé pedagogické činnosti). Nikde není ale stanoveno, zda tato podpora má být zajištěna jedním, dvěma nebo třeba čtyřmi pracovníky - pokud to tedy odpovídá potřebám školy i žáka, je možné týdenní dotaci asistence rozdělit mezi dva střídající se pracovníky.
Podpůrná opatření "další pedagogický pracovník" a "školní speciální pedagog" charakterizuje vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (č. 27/2016 Sb., příloha 1) jako dvě různé formy podpory - pokud váháte, které z těchto podpůrných opatření Vám školské poradenské zařízení doporučilo, doporučoval bych, abyste se obrátili přímo na poradenské zařízení, které doporučení vystavilo, a konzultovali to s nimi.
S přáním všeho dobrého,
Zbyněk Němec,
Nová škola, o.p.s.