úvazek AP, kód NFN

Vytvořeno: 27.08.2024
Dobrý den, jsem speciální pedagog a výchovný poradce, který má ve škole na starost agendu ohledně AP. Mám dva dotazy. První se týká úvazku. Uvedu příklad. Máme ve třídě jednoho žáka, který má PO 3 a asistenta pedagoga s úvazkem 0,75. Lze tento úvazek rozdělit mezi dva lidi například pro jednoho 0,3 a pro druhého 0,45. Už jsem dotaz konzultovala s PPP. Z jejich pohledu to je možné a v některých případech i vhodné. Potřebuji vyhledat nějakou vyhlášku, právní předpis nebo něco podobného, který mi tento postup umožní. Chci se zeptat, zda znáte nějakou školu, která toto zkusila a má s tím zkušenosti. Druhý dotaz se týká kódu z doporučení. Je to 04D56BA40 (další pedagogický pracovník v základním vzdělávání). Opravdu se jedná jen o dalšího pedagogického pracovníka nebo to musí být speciální pedagog. Nějak se na tom s vedením školy nemůžeme shodnout. Předem děkuji za odpovědi. PS. Pokud jsou moje dotazy hodně speciální, můžete mi poskytnout kontakt, kdo mi dokáže odpovědět. Děkuji Svatava Dvořáková

Odpověď:

Dobrý den, 

činnost asistenta pedagoga v běžné (ne-speciální) škole je zpravidla realizována v režimu podpůrného opatření, definovaného podle § 16 školského zákona. Podle téhož paragrafu zákona má žák se speciálními vzdělávacími potřebami právo na poskytnutí podpůrného opatření - z toho vyplývá, že je povinností školy žákovi doporučené podpůrné opatření poskytnout. Pokud školské poradenské zařízení doporučí k žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami podporu asistenta pedagoga v rozsahu úvazku 0,75 (30 hodin týdně), je povinností školy udělat maximum pro to, aby v dané třídě zajistila fungování asistenta pedagoga na 30 hodin týdně (27 hodin přímé + 3 hodiny nepřímé pedagogické činnosti). Nikde není ale stanoveno, zda tato podpora má být zajištěna jedním, dvěma nebo třeba čtyřmi pracovníky - pokud to tedy odpovídá potřebám školy i žáka, je možné týdenní dotaci asistence rozdělit mezi dva střídající se pracovníky.

Podpůrná opatření "další pedagogický pracovník" a "školní speciální pedagog" charakterizuje vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (č. 27/2016 Sb., příloha 1) jako dvě různé formy podpory - pokud váháte, které z těchto podpůrných opatření Vám školské poradenské zařízení doporučilo, doporučoval bych, abyste se obrátili přímo na poradenské zařízení, které doporučení vystavilo, a konzultovali to s nimi.

S přáním všeho dobrého, 

Zbyněk Němec, 

Nová škola, o.p.s. 

   

«   zpět