Paní učitelka nechce u mé dcery asistenta pedagoga. Mám souhlasit se změnou z AP na osobního?

Vytvořeno: 28.03.2016
Dobrý den. Dcera je ve 2. třídě,již čtyři roky má asistenta pedagoga,má onemocnění svalů-svalovou slabost.Asistent přebírá dceru před začátkem výuky,dopraví ji výtahem do třídy. Dcera kvůli slabosti mechanický vozík vlastními silami neutáhne, školní batoh neunese.Ve třídě chodí nestabilní chůzí s rizikem pádů, venku ujde jen malou vzd., brzy se unaví,nemůže vyjít ven. Ve třídě sedí na vozíku, potřebuje kvůli zhoršující se skolioze podporovaný sed. Asistent pomáhá dceři na tolaletě, dcera nemá sílu se doobléknout. Dcera se účastní TV, asistent vymýšlí náhradní aktivity, s dětmi může dělat jen něco, ale je s nimi ráda. As. pomáhá na obědě, dcera neunese tác s jídlem , nepokrájí maso. Pomáhá při oblékání, dcera zvládne hodně, ale ne vše. Jídelna je v jiné budově, takže ji na oběd převáží. Asistent dále samozřejmě pomáhá při školních aktivitách, organizovaných mimo budovu školy-divadlo, výlety atd.Při výuce asistenta přímo nepotřebuje, asistent sedí v zadní lavici. Pomáhá jen někdy s organizací pomůcek, něco přenést, rozdělat krabičku od svačiny atd., něco zvednout, není toho ale moc.Učitelka nechce as. ve třídě, nutí mě do osobního as., kterého však jako samoživitel nedokážu zaplatit.Zároveň nenabízí řešení,že by se o dceru společnými silami nějak postarali.Co mám prosím dělat?Mám se smířit, že by dcera nechodila na oběd,na výlety,na TV. Do třídy bych ji nějak dopravila sama,běhala tam o velké přestávce?

Odpověď:

Dobrý den, k Vaší zprávě: 1. Popsaná činnosti asistenta pedagoga jsou v pořádku, vše, co uvádíte, může patřit do náplně práce asistenta pedagoga. 2. Paní učitelka zjevně neporozuměla samotné profesi asistenta pedagoga - asistent nemá pracovat jen s integrovaným dítětem, je to asistent pedagoga, nikoli asistent žáka. V době, kdy - jak píšete - asistent jen "sedí v zadní lavici", by klidně mohl paní učitelce pomáhat s řadou méně kvalifikovaných činností (rozdat a vybrat sešity a pomůcky, připravit pracovní materiály, dohlédnout na žáky apod.) a každý rozumný pedagog by takovou pomoc jistě ocenil. 3. Paní učitelka nemá žádný důvod, proč Vás tlačit do osobního asistenta - ten by byl ve škole přítomen stejně jako asistenta pedagoga, oproti AP by ale osobní asistent nemohl paní učitelce pomáhat s ostatními dětmi, tedy by paní učitelka prosazujíce takovou změnu byla sama proti sobě. A navíc - přítomnost asistenta pedagoga (alespoň soudě podle Vašeho popisu) je jednoznačně ve prospěch Vaší dcery a paní učitelka má podle článku 3 Úmluvy o právech dítěte (Mezinárodní dokument, s platností i pro ČR) za povinnost vždy a všude jednat v první řadě podle zájmu dítěte - tedy její odmítání asistenta pedagoga by se dalo považovat i za v jistém smyslu protizákonné. Rozhodně se nesmiřujte s tím, že by dcera nechodila na obědy nebo na výlety, ani s tím, že by jste měla asistentské služby zajišťovat Vy. Vaše dcera má právo na plnou účast na základním vzdělávání a školský systém je povinen jí tuto možnost bezplatně zajistit. Doporučujeme, abyste se celou věc konzultovala s vedením školy, eventuálně také se speciálně pedagogických centrem, které asistenta pedagoga doporučilo. Nenechte se ale odbýt a trvejte na svém, Vaše dcera si podporu asistenta pedagoga zaslouží. V krajním případě se pak můžete obrátit s žádostí o pomoc i na Veřejného ochránce práv (www.ochrance.cz).

«   zpět