Asistence na II. stupni
Vytvořeno: 03.06.2024
Vážení, nerozumím asistenci na II. st. na naší škole v některých třídách. Informace o průběhu integračních schůzek mám od rodičů žáků, pokud jsem nebyla přímý účastník. Rodiče, žák, učitelé, asistent. Všichni jsou ve shodě, že není třeba asistence. Vedení si však s SPC domluví asistenci např. s odůvodněním "je to dobré pro třídu". Pak ale dochází k situacím, kdy asistentky skutečně nemají práci, žák asistentku odmítá a paradoxně jsou vedením kárány za nečinnost a dostávají pokyn, že mají chodit po třídě, popř. se jít hlásit na vedení a dostanou jinou práci. Pak tedy dochází k tomu, že mnohdy asistentky z takových tříd nevědí, co je který den čeká, nemají stabilní zázemí, nemohou vypěstovat s třídou ani pedagogem vazbu. V nedávné době jsem si zkusila takovou asistenci (neměla jsem ve škole "své dítě"-termín vedení) a během týdne mi zabral čas chlapec s dyslexií asi 10 min., kopírovala jsem testy (10 min.), pobídla jsem chlapce v 9. tř. aby se věnovali fyzice a ne srovnávání ochlupení svých lýtek :-) apod. Na druhou stranu, když asistentky žádají o přestup na I. st., kde je dost smysluplné práce, není jim vždy vyhověno a zas a znova se nabírají nové asistentky, pokud nějaká podá výpověď právě z tohoto důvodu. Samozřejmě po škole koluje teorie, že jde o peníze, které si vedení takto zajistí a pak asistenty využívá tam, kde by se musela platit pohotovost apod., ale zatím jsme nikdo nebyli schopni to změnit. Je to vše v pořádku nebo jsou naše domněnky na místě?
Odpověď:
Dobrý den,
obávám se, že nemůžu posoudit přímo situaci u Vás ve škole, na to bych musel mít daleko více informací. Obecně ale platí, že v běžných (ne-speciálních) školách rozhoduje o přítomnosti asistenta školské poradenské zařízení (pedagogicko-psychologická poradna nebo speciálně pedagogické centrum). Pokud speciálně pedagogické centrum vyhodnotí potřeby žáka na takové úrovni, která už vyžaduje více nadstandardní podporu, a následně doporučí do vzdělávání asistenta pedagoga, škola má povinnost udělat maximum pro to, aby asistenta pedagoga v dané třídě zaměstnala. Zároveň ale platí, že asistent pedagoga (podle vyhlášky č. 27/2016 Sb., § 5) má pracovat podle pokynů učitele a může zajišťovat podporu i u jiných žáků dané třídy – nedostatečné využití asistenta pedagoga tak zpravidla bývá chybou ze strany učitele, které neumí s asistentem pracovat.
S přáním všeho dobrého,
Zbyněk Němec
Nová škola, o.p.s.