Asistent a trávení času s dítětem mimo třídu

Vytvořeno: 09.01.2024
Dobrý den, pracuji jako asistent pedagoga v 9.tř.ZŠ. Jelikož inkludované dítě narušuje výuku, není možné s ním pracovat ve stejném tempu jako s ostatními dětmi a nepřipravuje se na přijímací zkoušky na SŠ, trávím s ním 25% z celkového počtu hodin za týden mimo třídu, kde s ním pracuji individuálně. Pro učitele je jednodušší, když ve třídě není. Je to v pořádku? V podstatě supluji vyučující matematiky a občas i ČJ a upřímně se cítím spíš jako osobní asistent. Za odpověď děkuji.

Odpověď:

Dobrý den,

výuka žáka se speciálními vzdělávacími potřebami by v maximální možné míře měla probíhat ve třídě, kde jsou vzděláváni jeho spolužáci. To, že si asistent pedagoga bere žáka a odchází s ním pracovat mimo třídu, by se mělo stávat jen ve výjimečných a odůvodněných případech. Na druhou stranu ale učitel má povinnost zajistit ve třídě klid na výuku i pro ostatní žáky třídy, a pokud tento klid na výuku nelze zajistit jinak, považuje se možnost odchodu žáka s asistentem mimo třídu za odůvodněnou. Pokud tedy společná práce žáků ve třídě nejde jinak zajistit, lze asi uvedený postup ve Vašem případě tolerovat. I v těchto případech ale platí, že asistent pedagoga má ve své práci postupovat podle pokynů učitele – i na práci mimo třídu by Vám tedy učitel měl zadat, co máte s žákem řešit, a posléze by měl také zkontrolovat výsledky práce žáka (přičemž v práci mimo třídu by vždy mělo jít jen o opakování, výklad nové látky má zajistit vždy sám učitel).

S přáním všeho dobrého,

Zbyněk Němec

Nová škola, o.p.s.

«   zpět