asistent
ráda bych se zeptala na následující. Funkci AP u nás na škole vykonávají paní vychovatelky. Mají dohodu o provedení práce. Zajímá mě, zda mají nárok na přestávku během vyučování, kdy mají být u žáka. Argumentují tím, že jsou v práci o drána do odpoledne. Já argumentuji tím, že asistent je jejich vedlejší pracovní činnost. Dále mě zajímá jak se díváte na problematiku odcházení asistenta s žákem mimo výuku, každý den i na 3- 4 vyučovací hodiny. Třídní učitelka poukazuje na jakýsi zákon, že pokud se to děje v zájmu dítěte s podpůrným opatřením 4, je to přípustné. Je takový zákon? Děkuji za ochotu. Rybová
Odpověď:
Dobrý den,
omlouvám se, ale neumím přesně posoudit otázku přestávek v práci při kombinaci úvazků – toto hodně záleží na počtech odpracovaných hodin, potřebách žáků a tříd a na dalších proměnných. Běžně se při kombinaci úvazků buď nastavuje přestávka mezi konec pracovní doby v pozici asistenta a začátek pracovní doby v pozici vychovatele, anebo se řeší přestávka dohodou mezi vedením školy a příslušným pracovníkem.
Co se týká odcházení žáka s asistentem během vyučování mimo třídu, tak v tomto ohledu vždy apelujeme na ředitele a učitele, aby toto připouštěli co nejméně. Smyslem společného vzdělávání je, aby žák se speciálními vzdělávacími potřebami strávil co nejvíce času ve třídě, v kolektivu svých spolužáků. Oddělené vzdělávání má být jen výjimečnou variantou pro případy, které nelze řešit jinak. Až na odůvodněné a mimořádné případy je tedy nepřijatelné, aby žák během vyučování trávil pravidelně 3 nebo 4 hodiny odděleně, jen s asistentem. A neexistuje žádný zákon ani vyhláška, které by podobný postup doporučovaly jako vhodné řešení. Pokud k takovému oddělení žáka s asistentem u Vás škole dlouhodobě dochází a nelze to řešit domluvou s učiteli, můžete se obrátit s žádostí o intervenci na (v lepším případě) školské poradenské zařízení (PPP nebo SPC), které asistenta pedagoga k žákovi doporučilo, anebo na (v horším případě) školní inspekci.
S přáním všeho dobrého,
Zbyněk Němec
Nová škola, o.p.s.