Pracovní smlouva AP na dobu kratší než 12 měsíců
Příp., je-li ještě jiný zákonný důvod, na základě kterého lze zaměstnat pedag. prac. na méně než 12 měsíců, např. konec podpůrného opatření u žáka, se kterým AP pracuje.
V případě neplatnosti takovéto prac. smlouvy (neuznání např. pro výpočet podpory na ÚP nebo důchodu), jak postupovat? Smlouva už byla podepsána oběma stranami a končí k 31. 8. 2023. Je ještě jiná možnost, jak situaci řešit než uvádí § 23a, bod (5)? Např. chtít ji změnit na roční (podle zákona)?
Důvodem této kratší doby trvání mého prac. poměru byla prac. smlouva na dobu neurčitou jiné asistentky pedag., která na škole zůstává, i když jí v červnu odešel žák 9. tř. Bude pokračovat u žáka, se kterým jsem pracovala od ledna do června já (smlouva od ledna do konce srpna). Je to zákonný důvod pro uzavření pracovní smlouvy na dobu kratší než 12 měsíců?
Asistentce, která zůstává, nedá zaměstnavatel výpověď, protože už pracuje ve škole dlouho, a také by jí musel vyplácet odstupné.
Pokud bych ale měla smlouvu prodlouženu, příp. změněnu na dobu neurčitou, viz § 23a, bod (5), nemám žáka, u kterého bych od září pracovala, takže stejně budu muset mít prac. poměr nějakým způsobem ukončen.
Děkuji za Vaši radu, jak dále postupovat.
Odpověď:
Dobrý den,
předem se omlouvám, nemáme v poradně právníka, z právního hlediska proto prosím berte mou odpověď jen jako laickou. Zákon o pedagogických pracovnících (č. 563/2004 Sb., v aktuálně platné verzi) skutečně připouští jen dvě možné výjimky, ve kterých lze pedagogického pracovníka zaměstnat na dobu kratší než 12 měsíců – když jde o pracovníka nekvalifikovaného nebo když je pracovník přijímán pouze jako záskok za jiného dočasně nepřítomného pedagoga. Pokud jste tedy pro profesi asistentky pedagoga kvalifikovaná a pokud jste nebyla přijatá jen jako záskok za jinou asistentku, měla byste podle zákona mít pracovní smlouvu na minimálně 12 měsíců.
Problém je v tom, že zákon v tomto směru myslel pouze na učitele, u kterých lze pravidlo dvanácti měsíců uplatnit celkem bez problémů. Zákonodárce ale nepomyslel na asistenty pedagoga, pro které je dané pravidlo mnohdy poměrně problematické právě proto, že neodpovídá délce doporučení ze školského poradenského zařízení (na základě kterého je asistent zaměstnán a na základě kterého má ředitel školy garantované peníze na asistentův plat). V praxi tak vznikají situace, ve kterých zákon sice řediteli říká, že má zaměstnat asistenta na min. 12 měsíců, doporučení, na základě kterého ředitel asistenta zaměstnává, mu ale garantuje peníze jen na dobu kratší – řediteli tak nezbývá někdy nic jiného, než porušit (v tomto smyslu velmi nedokonalý) zákon a dát asistentovi smlouvu kratší.
Odkazem na § 23a, odstavec 5, podle kterého by Vám měl ředitel smlouvu změnit na smlouvu na dobu neurčitou, si zde, obávám se, moc nepomůžete – z pohledu zákona byste sice byla v právu, ředitel by ale stejně neměl peníze na Váš plat… Tato nešťastná situace totiž není pochybením ředitele, ale pochybením státu, který nastavuje pro zaměstnávání asistentů podmínky odporující obecně platným pravidlům.
S přáním všeho dobrého,
Zbyněk Němec,
Nová škola, o.p.s.