Zneužití diagnózy dítěte

Vytvořeno: 25.04.2023
Dobrý den,
dcera je autista a rok chodila do speciální třídy ve školce doporučeně SPC. První rok jsme byli velmi spokojeni. Vycházeli jsme si navzájem vstříc. Já si dceru nechala doma, když bylo třeba a byla vděčná za jejich práci. Školku ale převzala nová zástupkyně, která chce údajně speciální třídu zrušit. Dceru stáhla ze speciální třídy, prý ji tam údajně nezvládaly. Že to chce asistentku pedagoga, která ji bude po ruce - v klasické třídě. Moc se mi to nelíbilo, ale neměla jsem moc na výběr.
Po asi půl roce fungování jsem ale přišla na to, že asistentka s ní polovinu čase není. Není ani ve třídě, kam dcera chodí. Dcera je půl dne v klasické třídě a půl dne v jiné třídě, kde s ní asistentka není. Když jela školka s přihlášenými dětmi na školku v přírodě, asistentka jela s nimi, i když dcera nejela a nemohla ani chodit do školky - školka ji bez našeho vědomí odhlásila obědy - nikdo nás nekontaktoval, nezeptal se, nedal info, zda bude školka fungovat nebo ne. Dozvěděla jsem se to náhodou.
Od různých maminek jsem se dozvěděla, že bývá běžnou praxí, že školka stáhne nějaké dítě s diagnózou ze speciální třídy nebo ho přijme prostě, aby z dotací získaly asistentku pedagoga jako pomocnou sílu.
Mě to nepřijde etické. Dcera je třeba natolik traumatizovaná, že nechce do školky chodit.
Ve školce mi tvrdí, že mi dceru nesmí předávat asistentka pedagoga - když si ji vyzvedávám. Nevím, co je na tom pravdy. Nemám tedy o dceři žádné informace, stejně tak se ani ona neinformuje, co dcera potřebuje. Má instrukce z SPC, ale ohledně vzdělání ne ohledně osobních potřeb jako autisty.
Paní zástupkyně ředitelky nastoupila do školky někdy jaro 2022 a už tehdy údajně plánovala dceru přeřadit do klasické třídy, aniž by ji poznala lépe, a koncem září 2022 se tak i stalo. Je ted v klasické třídě, která má plno akcí, kterých ale dcera není schopna se účastnit. Nemluví, je potřeba neustále něčí asitence kvůli oblékání, apod. Mám i syna autistu, který je take v klasicke tride s asistentkou pedagova, ale v jine školce a s ní to funguje uplne jinak.
Ráda bych znala váš názor a pohled na věc. SPC mi vysvětlilo, jak je to s povinnostmi asistentky pedagoga a úplně se to neslučuje s tím, co tam vidím.
Děkuji S pozdravem

Odpověď:

Dobrý den,

o zařazení dítěte do třídy rozhoduje příslušná mateřská škola, formálně tedy asi nic nebrání tomu, aby škola přeřadila dítě ze speciální třídy do třídy běžné, pokud jsou i nadále zachované vhodné podmínky pro optimální vzdělávání dítěte.

I v tom, že by asistent pedagoga neměl předávat dítě zákonnému zástupci, mají v MŠ pravdu – podle vyhlášky o předškolním vzdělávání (vyhláška č. 14/2005 Sb.) by měl rodiči dítě předávat učitel.

Jednoznačně sporná je ale částečná nepřítomnost asistentky pedagoga ve třídě, do které Vaše dcera dochází – na rozdíl od speciální třídy, kde asistent funguje pro všechny děti, v běžné třídě je asistent pedagoga formálně (podle § 16 školského zákona) veden jako „podpůrné opatření ve vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami“. Pokud tedy SPC doporučilo asistenta pedagoga k Vaší dceři do běžné třídy, měla by být asistentka přítomna ve třídě, ve které je Vaše dcera, po celou dobu (výši úvazku), kterou SPC doporučilo. (Což nebrání tomu, aby asistentka pedagoga pracovala i ostatními dětmi, mělo by to být ale ve třídě, ve které je vzdělávána Vaše dcera.)

Na Vašem místě bych určitě ještě kontaktoval SPC a požádal pracovníky centra, aby správné nastavení práce asistenta pedagoga vysvětlili i vedení mateřské školy.

S přáním všeho dobrého,

Zbyněk Němec,

Nová škola, o.p.s.

«   zpět