Rozložení pracovní doby AP
jsem AP u chlapce ADHD + nadané dítě. Chlapec má nárok na 25,5hodiny dle PPP. Mám problém s rozložením prac doby AP. Chlapec dle poradny potřebuje vést v socializaci a komunikaci se spolužáky. Nevím, jestli se do přímé činnosti započítávají přestávky a polední pauzy. Chlapec potřebuje především přetávky, kroužky, družinu a předměty na které dochází do vyššího ročníku. Matka by však chtěla, aby s ním byl asistent po celou dobu co je ve škole 33 hodin. Jak k požadavku matky přistupovat? odsouhlasit si kdy je u chlapce AP písemně? Pokud tam nebude AP o přestávce a chlapec někomu cokoliv udělá kdo za to má odpovědnost? Děkuji za odpověď L.H.
Odpověď:
Dobrý den,
u asistentů pedagoga platí, že přímá pedagogická činnost by měla tvořit 90 % z pracovní doby, nepřímá pedagogická činnost by pak měla být v rozsahu 10 % z pracovní doby. U Vámi uvedeného úvazku to vychází týdně na přibližně 23 hodin přímé a 2,5 hodiny nepřímé pedagogické činnosti. Práce asistenta pedagoga během přestávek nebo třeba v době oběda může být zařazena jak do přímé, tak i do nepřímé ped. činnosti - když asistent aktivně s žákem pracuje, jde o přímou pedagogickou činnost, když asistent pouze vykonává dohled, jde oficiálně o nepřímou pedagogickou činnost. Určitě doporučujeme nastavit pro asistenta pedagoga pravidelný rozvrh tak, aby bylo patrné celkové rozložení pracovní doby (od-do) v jednotlivých dnech a také aby bylo patrné, že je v úvazku zahrnuta i nepřímá pedagogická činnost - takové písemné rozvržení pak pomáhá s orientací v práci jak samotnému asistentovi a učiteli, tak i zákonnému zástupci žáka.
Určitě není možné, aby zákonný zástupce žáka vyžadoval větší hodinové zajištění asistence, než jaké doporučilo školské poradenské zařízení.
U zodpovědnosti za chování žáka platí, že škola má povinnost zajistit bezpečí žáků, na druhou stranu ale za chování jednotlivých žáků zodpovídají jejich zákonní zástupci (podepsali školní řád vymezující pravidla pro chování žáka). Pokud tedy v době nepřítomnost dojde k nějakému nevhodnému chování žáka a ostatní přítomní pedagogové (třeba učitel vykonávající dohled na chodbě) takovému chování nemohli zabránit, pak za toto chování odpovídá zákonný zástupce žáka.
S přáním všeho dobrého,
Zbyněk Němec
Nová škola, o.p.s.