Pracovní náplň AP

Vytvořeno: 12.03.2023
Dobrý den,
je prosím v souladu s právními předpisy, aby úvazek AP zahrnoval nejen asistenci ve třídě během vyučování, ale i následně individuální péči o asistované dítě po dobu mezi vyučováním a jeho individuálním pozdějším nástupem do školní družiny, což zahrnuje i oběd, a to vše bez přítomnosti jiného pedagogického pracovníka či vychovatele? Individuální dohled činí cca 1 - 2 hodiny denně. Jedná se o dítě s ADHD s medikací, u kterého škola vyžaduje bezvýhradný neustálý individuální dohled AP.
2. Je naopak možné, aby se u jednoho dítěte střídaly dvě AP - jedna o vyučování a druhá po skončení vyučování, tedy jako doprovod na oběd a asistence v družině? Nebo je toto náplní práce vychovatelek?
3. Stalo se, že uvedené dítě se v době oběda zranilo a podle zaměstnavatele za toto zranění nese zodpovědnost AP. Je v souladu s právními předpisy, aby za toto byla AP postižena?
Děkuji za Váš čas a odpověď.

Odpověď:

Dobrý den, 

náplň pracovní činnosti asistenta pedagoga se řídí podle § 5 vyhlášky o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (vyhláška č. 27/2016 Sb.) a zahrnuje běžně jak podporu žáků během vyučování, tak i práci s žáky v době mimo vyučování. Nastavení práce asistenta pedagoga by mělo odpovídat počtu hodin podle výše jeho úvazku, přičemž 90 % z těchto hodin by mělo být věnováno přímé pedagogické činnosti s žáky a 10 % z úvazku by mělo být ponecháno na nepřímou pedagogickou činnost (která ovšem zahrnuje i dohled nad žáky). Mimo dobu standardního vyučování se poměrně běžně stává, že asistent pedagoga v rámci své pracovní doby pracuje s žákem samostatně, případně vykonává u tohoto žáka dohled. 

2) Ano, v praxi je možné, aby se v podpoře jednoho žáka se speciálními vzdělávacími potřebami střídaly dvě asistentky pedagoga, které mají mezi sebou rozdělený úvazek, který byl k žákovi doporučen (zkrácený úvazek pro obě asistentky ale samozřejmě znamená i zkrácený plat). Pokud časový rámec pracovního úvazku asistenta pedagoga ve výši, kterou k žákovi doporučilo školské poradenské zařízení, svým rozsahem přesahuje dobu vyučování, lze tuto dobu "navíc" využít na zajištění asistence u žáka třeba právě ve školní družině. 

3) Zodpovědnost za zranění žáka nelze takto na dálku posoudit. V poradně bohužel nemáme právníka a navíc zodpovědnost záleží na mnoha okolnostech přímo vyplývajících z konkrétní situace, na tuto otázku tedy neumím odpovědět.

S přáním všeho dobrého, 

Zbyněk Němec

Nová škola, o.p.s. 

     

«   zpět