Ukazňování dětí při hodině a o přestávce asistentem pedagoga
můj dotaz se týká práce AP v oblasti chování dětí o hodinách a o přestávkách.
Měl by AP, pokud právě nepracuje s dítětem s podpůrným opatřením, se věnovat i ukázňování dětí při hodině? Např., aby si nedávaly nohy na židli a seděly správným způsobem, mírnit psychomotorický neklid (poklepávání tužkou, zvukové rušivé projevy), čmárání, pohrávání si s čímkoliv, co nepatří do výuky, aby si nevypravovaly se spolužákem v lavici, neotáčely se, dávaly pozor, co říká učitel atd. Pracuji v běžné ZŠ. Ve třídě je 5 žáků s podporou a několik dalších tzv. "živějších s vlažnějším přístupem ke studiu". Na 1. stupni děti jakýsi "výchovný" nátlak ode mě ještě přijímaly vcelku bez problémů, v 5. třídě docházelo postupně ke zlomu a teď na II. stupni již vidím, že jim to vadí a "štvu" je. "Štvu" je i o přestávkách, když je kárám, aby neseděly na lavicích, zastavuji je při běhání nebo válení na zemi nebo se ohradím proti tomu, když od sebe opisují domácí úkoly. Poslechnou, ale s mnohem menším respektem, než kdyby jim stejné věci vytýkal učitel, začínají se se mnou přít, doprovázejí to nesouhlasnými grimasami a poukazují na to, že v jiných třídách AP není a děti tam mají tzv. "klid". Doslechla jsem se, že o mně některé děti mluvily i hanlivě.
Nevím, jak se mám chovat. Mám méně závažné prohřešky ("nejde_li o zdraví") prostě přehlížet a spoléhat, že jim je vytkne sám pedagog přímo při výuce a o přestávkách ten, který má dozor na chodbě a čas od času nahlíží do třídy? Opisování si nemám všímat? Jde mi o to, aby situace nějak negradovala. V jiné třídě v loňském školním roce totiž už došlo k situaci, kdy po stížnostech dětí na AP (z podobných důvodů) je třídní uč. vybídl, aby anonymně sepsaly, co jim na AP vadí. Což mi přijde vůči AP velmi nefér. Systémově se to na naší škole neřeší. O anketě vím proto, že do té třídy chodí moje dcera.
Děkuji mockrát za odpověď.
Odpověď:
Dobrý den,
určitě platí, že asistent pedagoga může a má ve třídě pracovat i s ostatními žáky třídy (tj. nejen s žáky s doporučeným podpůrným opatřením) – nakonec nejde o asistenta nějakého konkrétního žáka, ale o asistenta pedagoga. Zcela jasný je přístup všude tam, kde by mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti nebo zdraví některého z žáků, v takových případech je asistent (stejně jako jakýkoli jiný pedagogický pracovník) povinen zasáhnout. U jiných „prohřešků“ může být potřeba zasáhnout sporná. Na jednu stranu mezi důležité úkoly asistenta patří i vedení žáků ke správnému, slušnému a ohleduplnému chování. Na druhou stranu ale ve škole potřebujeme vést žáky k samostatnosti a vlastní zodpovědnosti, a k tomu je potřeba poskytnout jim i přiměřenou míru svobody (nedržet je neustále pod intenzivním dohledem). Osobně bych tedy doporučoval, abyste zkusili nastavit Vaše „fungování“ ve třídě tak, aby alespoň během přestávek žáci tento pocit svobody měli. O tom, do jaké míry můžete nebo máte přehlížet jednotlivé projevy chování žáků během přestávek, se určitě také poraďte s třídním učitelem, případně s někým z poradenských pracovníků školy (výchovný poradce, školní speciální pedagoga nebo psycholog).
S přáním všeho dobrého,
Zbyněk Němec
Nová škola o.p.s.