Náplň práce

Vytvořeno: 20.09.2022
Dobrý den, pracuji jako AP, jsem přidělená k dívence, jejíž tělesné postižení je dlouhodobé, ale asistenci potřebuje pouze v určitém období - po operaci, kdy je na inv.vozíku. Mentálně je zcela v pořádku a po zotavení soběstačná. Ředitelka školy mě využívá v dívenky "zdravější části" školního roku na pomocné práce pro ostatní učitele a školní administrativu. Nově mi však dala písemným pokynem, že budu 3x v týdnu na 2-3 h i vydávat obědy/pomáhat v kuchyni. Původně se mělo jednat jen o zástup v případě nemoci paní, která vydává obědy. Nyní to po mě chce celý školní rok, protože nemá peníze na další pomocnou sílu do kuchyně. Je toto v pořádku? Je možné, aby mi nařídila tento druh práce pro AP?
Předem děkuji za odpověď.

Odpověď:

Dobrý den,

toto je rozhodně zcela nepřijatelné. Jako asistentka pedagoga jste (podle § 16 školského zákona) „podpůrným opatřením ve vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami“, veškerá Vaše činnost tak má směřovat k zefektivnění vzdělávání daného žáka. Je pravda, že asistent pedagoga by neměl pracovat jen se „svým“ žákem, ale i s ostatními žáky dané třídy (tak, aby díky tomu učitel sám získal na podporu žáka se speciálními vzdělávacími potřebami více času), rozhodně ale asistent pedagoga nemá vykonávat práce nepedagogických pracovníků. Hlavní činnosti asistenta pedagoga jsou jasně pojmenované v § 5 vyhlášky o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (vyhláška č. 27/2016 Sb.), a pomoc v kuchyni mezi tyto činnosti rozhodně nepatří. Oponovat paní ředitelce můžete i odkazem na Vaši pracovní smlouvu a oficiální náplň práce, kde pomoc v kuchyni jistě také není uvedena. Navíc, pokud by podobné zneužití pozice asistenta pedagoga zjistila třeba školní inspekce, byl by to i pro paní ředitelku nepochybně velký problém.

S přáním všeho dobrého,

Zbyněk Němec

Nová škola, o.p.s.

«   zpět