Asistent pedagoga v MŠ

Vytvořeno: 01.09.2022
Dobrý den, pracuji v jednotřídní MŠ jako učitelka. Dosud jsme měli v MŠ chůvu, pak z ní byl školní asistent. Teď od 1. 9. 2022 z ní asistent pedagoga ke chlapci, kterému AP po vyšetření doporučila PPP. K tomu máme i chůvu ze šablon.
Takže mám "k ruce" jednoho pedagogického a jednoho nepedagogického pracovníka. Je to pro mě úplná novinka a vůbec nevím, co má kdo dělat... Když jsem o tom mluvila s paní ředitelkou, tak mi bylo sděleno:
- od kdy do kdy je pracovní doba AP (a chůvy)
- AP se prý věnuje chlapci, ke kterému je přidělena v případě, když má "nějaký problém" v danou chvíli (chůva se věnuje 2 a 3 letým dětem) a obě dvě se navíc věnují i ostatním dětem, když "ty jejich" je zrovna nepotřebují...
Víc mi řečeno nebylo... Neviděla jsem zprávu z PPP na chlapce, který má AP, nevím, co mám a nemám po AP chtít a nechtít... Snažím se v tom zorientovat, ale nějak se mi to nedaří.... Asi by měl být nastavený nějaký individuální plán pro toho chlapce nebo ne? Opravdu vůbec nevím... Přijde mi, že mi bylo vedením řečeno - kluk má asistenta, ten se o něj bude starat, když zrovna nebude v dobrém rozpoložení a toť vše... To ale asi tak není... Prosím, poradíte mi, jak by se mělo postupovat a co je třeba vypracovat, jak spolupráci učitel a AP postavit, atd. Předem moc děkuji!

Odpověď:

Dobrý den, 

Vaše situace není zrovna jednoduchá, na druhou stranu ale když se Vám podaří spolupráci všech tří pracovníků ve třídě dobře promyslet a naplánovat, mohou pro Vás obě podpůrné profese (jak chůva, tak i asistentka pedagoga) znamenat výrazné usnadnění a zefektivnění práce s dětmi. Rozhodně platí, že asistent pedagoga nemá být ve třídě primárně proto, aby se zajistil všestrannou péči o nějaké konkrétní dítě (na to ani asistent nemá potřenou kvalifikaci) - asistent je ve třídě v první řadě proto, aby pomohl učiteli s celou třídou a učitel sám díky tomu získal prostor na individuální práci s vybranými dětmi (včetně pomoci dítěti se speciálními vzdělávacími potřebami). 

V rámci prvních kroků bych Vám určitě doporučil: 1) Vyžádejte a pročtěte si zprávu z PPP - zde by měly být podrobněji specifikovány obtíže i potřeby chlapce, který má asistenta pedagoga doporučeného; pokud by Vám něco z doporučení připadalo málo srozumitelné, kontaktujte poradnu a požádejte o vysvětlení. 2) Projděte si dostupné materiály k práci asistentů, kromě našeho webu najdete další tipy do praxe i na webu Zapojmevšechny.cz (např. https://zapojmevsechny.cz/clanek/detail/napln-prace-asistenta-pedagoga-a-jeho-spoluprace-s-ucitelem-a-rodici-2), práci asistentů v MŠ se věnuje také publikace vydaná nakladatelstvím Raabe (https://www.raabe.cz/asistent-pedagoga-v-materske-skole). 

S přáním všeho dobrého, 

Zbyněk Němec

Nová škola o.p.s.  

«   zpět