rozsah přímé činnosti u AP
Odpověď:
Dobrý den,
bohužel, paní učitelka má pravdu. Nejasnosti zde vznikají v důsledku nesouladu v legislativě, totiž: Příslušné nařízení vlády (č. 75/2005 Sb.), které stanovuje rozsah přímé a nepřímé pedagogické činnosti pracovníků škol, v aktuální verzi říká, že v běžných školách by asistent pedagoga při plném úvazku měl mít 32 až 36 hodin přímé pedagogické činnosti týdně; nařízení tak vytváří dojem, že ředitel na nepřímou pedagogickou činnost může asistentovi vyhradit 4 až 8 hodin týdně. Naneštěstí ale současně platná vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (č. 27/2016 Sb., příloha 1) konstatuje, že asistent pedagoga by měl mít při plném úvazku 36 hodin přímé pedagogické činnosti týdně. A protože se ředitelé musí řídit i vyhláškou, nebývá jim nic jiného, než aby týdenní poměr činností v práci asistenta pedagoga nastavovali na 36 hodin pedagogické činnosti přímé a 4 hodiny pedagogické činnosti nepřímé.
Současně připomínám, že přímá pedagogická činnost nemusí být vždy jen v rámci výuky a že tedy může zahrnovat smysluplnou práci s žákem třeba i před začátkem vyučování (pokud žák přichází do školy pravidelně o něco dříve). Ve Vaší situaci by také stačilo, aby rodiče žáka nechali přihlášeného v družině v plném rozsahu - Vy tam pak budete také v plném rozsahu, a to, že si rodiče občas (nebo i často) vyzvednou žáka dříve, je samozřejmě jejich právo.
S přáním všeho dobrého,
Zbyněk Němec
Nová škola o.p.s.