Právo AP

Vytvořeno: 25.03.2022
Dobrý den,
chci se zeptat, zda mám jako asistent pedagoga právo znát diagnózu dítěte ke kterému jsem byla přidělena, smím-li znát jeho individuální plán a být přítomna u konzultacích s jeho rodiči.
Přece jen s dítětem trávím více času a abych mu mohla být dobrou asistentkou, tak si myslím, že to jsou dosti důležité informace, které bych měla vědět.
Třídní učitel mi tvrdí, že nárok na to nemám a že budu poslouchat to co mi řekne on.
Moc děkuji za odpověď.
S pozdravem
Jolana Tomášková

Odpověď:

Dobrý den, 

je mi líto, ale rozhodující slovo má opravdu učitel (nebo jeho nadřízený - ředitel). Podle platné verze vyhlášky o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (č. 27/2016 Sb., § 5) asistent pedagoga pracuje "podle pokynů jiného pedagogického pracovníka", v praxi tak skutečně záleží na tom, jaké úkoly učitel asistentovi zadá. Nicméně školám vždy doporučujeme, aby asistenty pedagoga seznámily s diagnózami žáků, s jejich individuálními vzdělávacími plány, a aby zvaly asistenty k jednání s rodiči - všechny tyto aktivity, jak také správně zmiňujete, zvyšují kvalitu práce asistenta. Navíc asistent má (podle školského zákona) závazek mlčenlivost, není tedy žádný důvod, proč by se s důvěrnými informacemi o žákovi seznámit neměl. Uvedené zapojení asistentů je ale pouze doporučované, vymahatelné právo na to asistent, bohužel, nemá. Pokud se v této věci s učitele dlouhodobě neshodnete, zkuste se (v dobrém, s dotazem) obrátit třeba na výchovného poradce nebo na někoho z vedení školy.  

S přáním všeho dobrého, 

Zbyněk Němec

Nová škola o.p.s.

«   zpět