Úvazek AP - rozdělení přímé a nepřímé činnosti
chci se zeptat, jak správně z hlediska zákona pořešit situaci, kdy třeba PPP nebo SPC doporučí AP pro žáka na 30 hodin (27 přímé + 3 nepřímé), ale třída, ve které bude AP působit bude mít 26 vyuč. hodin týdně (v tomto případě se jedná o 5. ročník) a tudíž nebude možné splnit dle vyhlášky č. 27 podmínku, aby AP měla 10 procent úvazku na nepřímou činnost. I když se aktivně účastní všech vyuč. hodin, tak pořád má za týden vykázaných "jen" 26 hodin a ta 1 vyuč. hodin nám tam "chybí". Jde mi o to, abychom neměli problém jako škola s inspekcí, až přijde. SPC, které počet hodin doporučilo, s tím problém nemá, ředitel školy rovněž ne. Jen by mě zajímalo, jak to správně ošetřit. Má ŘŠ toto (úvazek a rozdělení přímé a nepřímé činnosti) plně ve své kompetenci nebo se musí striktně řídit vyhláškou? Děkuji předem za odpověď.
Odpověď:
Dobrý den,
v nastavení poměru přímé a nepřímé pedagogické činnosti asistenta pedagoga - ve Vašem případě 27 hod. přímá a 3 hod. nepřímá činnost - je potřeba držet se vyhlášky. Nicméně nikde není uvedeno, že by se přímá pedagogická činnost měla odehrávat pouze v rámci vyučovacích hodin. Asistentovi lze do přímé pedagogické činnosti započítat (a tím se podobné situace obvykle i řeší) tedy i čas, ve kterém se přímo žákovi (žákům) věnuje třeba ráno, před zahájením výuky, nebo v době po skončení vyučování.
Onu jednu chybějící hodinu můžete tedy snadno doplnit například tím, že asistent bude každý den ve třídě začínat práci s žáky oficiálně už v 7:50, anebo tím, že si asistent vezme žáka (žáky) jednou týdně po skončení výuky na hodinu na doučování.
S přáním všeho dobrého,
Zbyněk Němec
Nová škola o.p.s.