Dotaz - počet AP ve třídě.
Děvče má III. stupeň PO, její bratr IV. stupeň PO (40 hodin AP) - smíšená vývojová disfázie., psychomotorický neklid. Třetí chlapec má AP na 20 hodin týdně. Tento chlapec je rozumově na úrovni 1- 1,5 roku (dle zprávy z SPC), nemluví, vše dává do úst a olizuje, utíká, ve školce nejí, pouze pije. Drobné hračky ze stavebnic nejsou nijak zajištěné, takže hrozí nebezpečí spolknutí, chlapec běhá po třídě a musí se stále hlídat. Venku olizuje plot, strká kamínky a listy do pusy atd. Myslím si, že by potřeboval spíše osobního asistenta, než AP.
Ve třídě jsou dvě AP a střídají se dvě učitelky (ranní a odpolední).
Se sourozenci je problém při vycházkách venku, nechtějí chodit, pláčou, chlapce dokonce musela odnést zpět do školky paní učitelka. Děti pláčou i v jídelně. Prostor k relaxaci mimo třídu není, takže se s dětmi v případě potřeby nedá nikam odejít.
Chci se zeptat, zda je povinností AP v takovémto případě nosit děti? Jak mám reagovat, pokud se opět stane, že dvojčata (nebo jeden z nich) nebudou chtít na procházce pokračovat v chůzi? Nebo začnou plakat v jídelně. Musí tyto děti chodit na dlouhé procházky , tak jako ostatní žáci MŠ?
Dvojčata česky téměř nemluví, doma je učí rodiče anglicky. Chlapec se neumí sám obléknout a obout. Maminka ho nosí do schodů, když ho vede do školky. Prostě nejsou vedeni k samostatnosti. Děvče nosí místo bačkor značkové botasky, které si nechce sama obouvat.
Učitelky se ptaly, proč jsou ve třídě dvě asistentky pedagoga, zda je to vůbec možné. Přiznám se, že mě tato otázka také zajímá.
Můžete mi prosím v této věci poradit?
Je povinností školky přijmout pětileté dítě, které má dle SPC rozumové schopnosti na úrovni 1. - 1,5 roku a v podstatě není možné jej nic naučit?
Děkuji Vám za odpověď.
Ivana
Odpověď:
Dobrý den,
začnu od konce - ano, všechny děti mají od roku, ve kterém dovršily pěti let věku, až do nástupu do základní školy povinnost účastnit se předškolního vzdělávání. Jedinou výjimku mají děti s hlubokým mentálním postižením, těch je ale minimálně (a určitě se nejedná o Vámi popisované děti). Dvě asistentky pedagoga ve třídě být můžou, pokud je do dané třídy doporučí školské poradenské zařízení (tedy pedagogicko-psychologická poradna nebo speciálně pedagogické centrum). Co se týká nošení dětí, tak podle vyhlášky o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (vyhláška č. 27/2016 Sb., § 5, odstavec 4) patří mezi činnosti asistenta pedagoga i pomoc žákům "při pohybu" - tedy teoreticky ano, i nošení dětí je pomocí při pohybu a tedy může spadat do práce asistenta pedagoga. Formálně pak platí, že v mateřské škole může být asistent pedagoga s dětmi sám v prostorách MŠ, pokud je to tedy potřeba, může být asistent i sám s dítětem ve třídě. Naopak na procházkách by asistent, formálně (podle vyhlášky o předškolním vzdělávání), s dětmi sám bez učitele zůstávat neměl - než aby se tedy asistent s dětmi sám z procházky vracel, bylo by formálně asi lepším řešením, aby s dětmi zůstal třeba na školní zahradě.
Na konkrétní otázky by Vám pak určitě uměli lépe odpovědět odborníci, kteří dané děti znají - třeba pracovníci z příslušného speciálně pedagogického centra.
S přáním všeho dobrého,
Zbyněk Němec
Nová škola o.p.s.