Využívání pedagogů pracovat nad rámec povinností
V současné situaci (covid) chápu, že jdou některé zásady stranou, ale otázkou je, co tolerovat, resp. jak dlouho tolerovat stávající situaci.
Jde o situaci, kdy byl AP zařazen dočasně jako vychovatel ŠD (dlouhodobá absence vych.) ve třídě s ind. itegr. žákem. Vzhledem k dočasné úpravě náplně práce AP, byl tak žák v dopoledních hodinách během výuky ve třídě pouze s učitelkou, odpoledne pak opět v družině pouze s jedním pedadogem ("žákův" AP). Vedením vždy hodnoceno ve smyslu pozitivním "že jsme kvalitní pedagogický personál a že to zvládneme". Musím uznat, že ve výsledku tento režim prospěl zejména dítěti, které se více osamostatnilo.
Ptám se z důvodu dotací na AP, protože, napíšu to otevřeně, mám pocit, že vedení školy využívá situace, kdy ped. zaměstnanci opravdu zvládnou i nemožné.
Přitom je standardní i v době "nekovidové", že v době absence, ať už učitele nebo AP, zvládá jeden nebo druhý celou třídu i s ind. int. dětmi sám.
Nejspíš nedostanu odpověď ve smyslu "toto lze tolerovat po dobu....", ale kde je tedy prosím hranice využívání a zneužívání ať už pedagogů nebo financí na ind. integr. žáka? V tomto případě se jedná o tři měsíce. Je toto skutečně standard na všech školách?
Odpověď:
Dobrý den,
začnu od konce: Standard ve všech školách toto určitě (naštěstí) není. Jinak je ale posouzení podobných situací velmi složité. Na jednu stranu totiž platí, že takové řešení je z mnoha důvodů chybné - suplování za chybějícího vychovatele neodpovídá vzdělání, pracovnímu zařazení a nakonec ani platu asistenta pedagoga, navíc při tomto řešení chybí podpora asistenta při dopoledním vyučování (a právě na tuto podporu je určena dotace, kterou stát poskytuje na asistentův plat). Na druhou stranu je otázka, jaké jiné řešení má vedení školy k dispozici - školu nebo školní družinu zavřít nemůže a jiná vhodná náhrada za chybějící pedagogy v době covidu často není dostupná... Obecně se tak dá říct, že obhajitelnost uvedeného postupu záleží primárně právě na dostupnosti alternativních řešení. Měl ředitel školy možnost vyřešit situaci jinak (lépe)? Pak uvedený postup obhajitelný není. Ale pokud ředitel neměl k dispozici jiné lepší řešení? Pak uvedený postup pořád ještě nelze považovat za správný, ale lze jej akceptovat jako obhajitelný (v dané situaci to může být ze všech špatných postupů ten nejméně špatný).
S přáním všeho dobrého,
Zbyněk Němec,
Nová škola o.p.s.