Úvazek

Vytvořeno: 10.01.2022
Dobrý den. Sleduji už delší dobu tuto rubriku dotazů a popravdě, jsem docela překvapená. Pozice asistenta pedagoga by měla mít přece stejná pravidla pro všechny? Výše úvazku, 45 - 60 minutové hodiny, náplň práce, přímá a nepřímá činnost....Nebo si to každá škola může dělat jak chce? Na to, jakou práci vykonáváme a co se po nás chce, bychom aspoň legislativu měli mít všichni stejnou? Ono, být někde zaměstnán a muset se hádat o svá práva, není nic moc a na chuti k práci to nepřidá. Děkuji za názor.

Odpověď:

Dobrý den, 

děkuji, mám radost, že naši rubriku sledujete. Každopádně cítím potřebu připomenout, že pravidla nastavuje ministerstvo školství (případně, u zákonů, ještě Parlament ČR), my je zde, na našem webu a v poradně, pouze interpretujeme - na jejich nastavení nemáme vliv. Určité sjednocení některých pravidel pro práci asistentů pedagoga by jistě pomohlo, ovšem jen do určité míry - souhlasím, že třeba náplň práce by potřebovala upřesnit. Na druhou stranu ale někdy je ta nejednotnost potřeba - třeba u rozsahu nepřímé pedagogické činnosti by naopak bylo dobře, kdyby vedení školy mohlo více rozhodovat o tom, který asistent bude mít více času na nepřímou pedagogickou činnost a který asistent bude mít času na tuto činnost méně (například asistent pracující na druhém stupni základní školy s žákem s Aspergerovým syndromem totiž zpravidla potřebuje daleko více času na přípravy a konzultace s učiteli než třeba asistent pracující s dítětem s tělesným postižením v mateřské škole). Chápu ale, že potřeba prosazovat v zaměstnání práva, jejichž dodržování by mělo být automatické, může být zatěžující. 

S přáním všeho dobrého, 

Zbyněk Němec

Nová škola, o.p.s.    

«   zpět