Kompetence asistenta pedagoga k rodičům dětí bez podpůrných opatření
řeším aktuálně následující situaci.
Asistent pedagoga oslovuje rodiče dětí, které nemají podpůrná opatření a řeší s nimi kázeňské přešlapy těchto dětí. Sám žákům dává kázeňské postihy (např. o přestávce přesadil žáky za trest i přes adekvátní obranu dítěte, že sedí v přední lavici kvůli dioptriím).
Při snaze sejít se pouze s třídní učitelkou bez účasti asistenta pedagoga, nám bylo oznámeno, že je součástí třídy a proto bude u setkání přítomna. Ale naše dítě nemá podpůrné opatření.
Chtěla bych se proto informovat, jaké že má vlastně asistent pedagoga kompetence. Doposud jsem jeho roli ve třídě chápala jako primární asistenci dítěte s podpůrným opatřením a je mi jasné, že je vítáné a přirozené, že bude v interakci i s ostatními dětmi. Stejně tak je pro mě přirozené, že kázeň řeší třídní učitel.
Můžete mi, prosím, objasnit, "kam až" sahají kompetence asistenta pedagoga?
Předem děkuji, Piontková.
Odpověď:
Dobrý den,
nastavení kompetencí asistenta pedagoga záleží do značné míry vždy na rozhodnutí učitele. Obecně platné předpisy toto téma neřeší nijak do detailu, pouze vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (vyhláška č. 27/2016 Sb., v §5) obecně konstatuje, že asistent pedagoga „pracuje podle potřeby s žáky třídy… pod vedením jiného pedagogického pracovníka“. To, zda asistentovi svěří pravomoc řešení například drobnějších kázeňských prohřešků žáků, tedy v praxi záleží jen na rozhodnutí učitele. Současně ale platí, že učitel, který asistenta při práci vede, za výkon práce asistenta pedagoga pak i do značné míry zodpovídá. Pokud tedy máte vůči práci asistenta pedagoga výhrady, doporučoval bych tyto výhrady řešit s učitelem i s asistentem, event. (pokud by předchozí návrhy na řešení nezabraly) s vedením školy.
S přáním všeho dobrého,
Zbyněk Němec
Nová škola o.p.s.