Kdy odchází dítě domů při celém úvazku, pokud nenavštěvuje družinu
ráda bych se zeptala na důležitou věc. Pokud dítě chodí do 5. třídy (26 vyučovacích hodin, úvazek asistenta pedagoga 1,0., tzn 40 hodin týdně) a nechodí do družinky, tak kdy odchází domů?Jde hned po vyučování domů? Nebo může vedení nařídit , že má asistent zůstávat sám ve třídě každý den až do 14:30 a chlapce "hlídat, doučovat ho a dělam s ním domáci úkoly z důvodu, že je zaměstnaný na celý úvazek? (Dítě je s asistentem vkuse od 7 do 14:30hod)
Jak se v tomto případě počítá přímá a nepřímá činnost?Vedení zde nastavilo 36přímá a 4 nepřímá. Vedení to bere ze 36hod je přímá a to znamená aby byl AP s chlapcem. Není v tomto případě přímá činnost 26hod jen po dobu vyučování a po odchodu dítěte domů se bere nepřímá 14hod, kdy Ap zůstává na pracovišti a pro dítě chystá materiály na další den a vypracovává pomůcky s učivem do hodin
Kdo je za chlapce po vyučování zodpovědný, když nechodí do družiny a je jen s AP?
Moc vám děkuji za odpověď.
Odpověď:
Dobrý den,
rozdělení časové dotace úvazku asistenta pedagoga na přímou a nepřímou pedagogickou činnost se řídí podle nařízení vlády č. 75/2005 Sb. a vyhlášky č. 27/2016 Sb. - z těchto dokumentů aktuálně vyplývá, že asistent pedagoga by měl z úvazku věnovat 90 % pracovní doby přímé pedagogické činnosti a 10 % pracovní doby nepřímé pedagogické činnosti. U asistenta pedagoga s celým úvazkem je tedy rozdělení na 36 hodin přímé a 4 hodiny nepřímé pedagogické činnosti týdně zcela v pořádku. Pokud by tedy asistent s celým pracovním úvazkem měl pravidelně rozvrženou pracovní dobu a začínal každý den v 7:00, mohla by být jeho pracovní doba denně v rozmezí 7:00 - 15:00, přičemž v průběhu týdně by v této pracovní době měly být zahrnuty i čtyři hodiny na nepřímou pedagogickou činnost. (A to ještě pomíjím skutečnost, že podle zákona by při práci trvající déle než 6,5 hodiny měl mít asistent půlhodinovou přestávku - taková přestávka by ovšem byla neplacená a celkové rozmezí pracovní doby by pak ještě protáhla do odpoledních hodin.) Z tohoto pohledu se tedy každodenní přímá práce v rozmezí 7:00 - 14:30 jeví jako víceméně v pořádku.
Zároveň cítím jako potřebné zdůraznit, že přímá pedagogická práce asistenta pedagoga nemusí být vázaná jen na práci s žákem se speciálními vzdělávacími potřebami, ale může (podle pokynů učitele) zahrnovat i práci s ostatními žáky třídy.
V době, kdy asistent pedagoga pracuje s žákem samostatně, za bezpečnost a ochranu zdraví tohoto žáka i zodpovídá.
S přáním všeho dobrého,
Zbyněk Němec
Nová škola o.p.s.