AP ve speciální základní škole/OA ve speciální základní škole
pracuji nyní jako AP v běžné mateřské škole, kde jsem přidělená k žákyni s těžkým stupněm postižení a plním spíše roli asistenta pedagoga-osobního asistenta (smlouva je stanovena na pracovní pozici AP).
Byla jsem požádána, zda bych se žákyní v budoucnu pokračovala do speciální základní školy, kde mi však bylo sděleno, že v pozici AP nemohu být určená již jen k dané žákyni, ale k dalším 5ti žákům. V případě mého přímého zainteresování na danou žákyni musím přejít do pozice osobního asistenta, což s sebou přináší určité nevýhody (nižší plat, bez hrazených prázdnin, nejsem již zaměstnancem školy).
Prosím o radu, zda tomu tak opravdu je a zda je nějaká možnost, abych mohla se žákyní zůstat za stejných podmínek jako v pozici AP - upřímně, jedná se mi o finanční podmínky a výhody prázdnin.
Předem děkuji a jsem s pozdravem
Kavanová Hana
Odpověď:
Dobrý den,
informace, které máte, jsou správné. Na rozdíl do osobního asistenta, který se věnuje jen jednomu "svému" žákovi-klientovi, asistent pedagoga má primárně za úkol pomáhat učiteli, a to podle potřeby i s ostatními žáky třídy. Na druhou stranu ale to, do jaké míry se asistent pedagoga věnuje jednotlivým žákům ve třídě, záleží vždy na zadání učitele - je tedy možné, aby se asistent pedagoga v souladu s pokyny učitele věnoval jednomu vybranému žákovi (s vyšší mírou vzdělávacích potřeb) více než ostatním žákům.
Na Vašem místě bych tak preferoval variantu zůstat na pozici asistenta pedagoga a pokusil bych se s učitelem ve třídě domluvit na takovém rozložení práce, které by bylo optimální jak k naplnění potřeb "Vaší" žákyně, tak i vzhledem k potřebám ostatních žáků ve třídě.
S přáním všeho dobrého,
Zbyněk Němec
Nová škola o.p.s.