AP v šestnáctkové škole

Vytvořeno: 14.06.2021
Dobrý den, jakým způsobem je možné řešit podporu žáka asistentem pedagoga v případě, že tento žák potřebuje podporu z důvodu kombinovaného postižení po celou dobu výuky (spíše jako osobní asistent) a ve třídě je více žáků s potřebou podpory. Školy zřízené podle § 16 nemají možnost získání AP z Doporučení, ale jsou hrazeny z jiných fondů. Lze tedy získat pro tohoto žáka AP nad stanovený počet? Je vůbec možné zřidit dalšího AP v této třídě? Děkuji..I. Hlásenská

Odpověď:

Dobrý den, 

systém financování asistentů pedagoga ve speciálních školách a třídách (školách a třídách zřizovaných podle §16 odstavce 9 školského zákona) je od ledna 2020 založený na stabilních dotacích, které škola dostává na pozici asistenta pedagoga podle typu oboru, počtu žáků a závažnosti jejich postižení - podle těchto ukazatelů škola dostane peníze na počet hodin úvazku asistenta pedagoga, přičemž v některých třídách dotace pokryje jen částečný úvazek AP, jinde pokryje celý úvazek AP a někde dokonce stačí i na více než jeden úvazek AP. Pro oblast základního vzdělávání je výše jednotlivých úvazků AP stanovena vyhláškou č. 123/2018 Sb. (v příloze 2, viz https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2018-123). Systém ale bohužel nenabízí možnost získat asistenta pedagoga do speciální školy/třídy nad rámec těchto dotací. 

Je-li ve třídě speciální školy potřeba asistent pedagoga nad rámec státem poskytované dotace, nabízí se (bohužel) už jen řešení nesystémová - např. požádat o navýšení financování zřizovatele (a z tohoto navýšení pak asistenta navíc platit) nebo zajištění osobního asistenta (ve spolupráci s nějakou místní organizací registrovanou jako poskytovatel sociální služby osobní asistence, ideálně v kombinaci se spolufinancováním nějaké nadace, aby nevznikaly finanční nároky na straně rodičů žáka).  

S přáním všeho dobého,

Zbyněk Němec    

Nová škola o.p.s.

«   zpět